0
No products in the cart.

موتور جستجو چیست؟ انواع موتور جستجوگر

دسته بندی :سئو, وب سایت 2 ژانویه 2023 chehrehbartar 235
موتور جستجو چیست؟ انواع موتور جستجوگر

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو ، یک سیستم کامپیوتری است که برای انجام جستجوی فایل‌های ذخیره‌شده در پایگاه داده از طریق عنکبوت‌ها یا ربات‌ها طراحی شده است. هنگامی که موتور جستجو یک پرس‌وجو دریافت می‌کند یا یک پرس‌وجو در پایگاه داده انجام می‌دهد و نتیجه را در صفحه نتایج ارائه می‌دهد، اگر چندین نتیجه وجود داشته باشد، بر اساس اهمیت آن‌ها سلسله مراتبی هستند. درک نحوه کار موتورهای جستجو می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند تا از SEO برای دستیابی به مشتریان بالقوه استفاده کند.

موتورهای جستجو به کاربران این امکان را می‌دهند که با استفاده از واژگان کلیدی، محتوا را در اینترنت جستجو کنند. هنگامی که کاربر درخواستی را در موتور جستجو وارد می‌کند، صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) برگردانده می‌شود و صفحات یافت شده را به ترتیب مرتبط بودن آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند. این به معنای اولویت دادن به صفحه‌ها با بالاترین کیفیت و مرتبط‌تر است. با توجه به حجم عظیم اطلاعات موجود در اینترنت، امروزه موتورهای جستجو یک فناوری ضروری برای عملکرد این شبکه هستند.

برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد نحوه بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای یک موتور جستجوی خاص، به صفحات وب مستر آن‌ها مراجعه کنید. همه موتورهای جستجوی پیشرو اطلاعات و ابزارهایی را برای کمک به بهبود سئوی خود ارائه می‌دهند.

  1. انواع موتورهای جستجو
  2. موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند
  3. نمونه‌هایی از موتورهای جستجو

  1. انواع موتورهای جستجو

موتورهای جستجو را می‌توان بر اساس نوع اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند طبقه‌بندی کرد. انواع مختلف موتورهای جستجو از روش‌های مختلفی برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. درک این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های SEO را درک کنید.

  • موتور جستجوی صفحه وب: هنگام انجام جستجو، مرتبط ترین صفحه وب را برمی‌گرداند.
  • Image Finder: تصاویر را خزیده و گونه‌ای موزاییکی از نتایج مرتبط را نمایش می‌دهد.
  • Video Finder: فیلم‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و آن‌هایی را نشان می‌دهد که مطابق با جستجو تفسیر شده‌اند.
  • File Finder: نتایج را بر اساس نام یا نوع فایل می‌جوید.
موتور جستجو چیست؟ انواع موتور جستجوگر

موتور جستجو چیست؟ انواع موتور جستجوگر

  1. موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

صرف‌نظر از نوع موتور جستجو، سه مرحله کلیدی برای نحوه عملکرد اکثر موتورهای جستجو وجود دارد:

  • خزیدن – موتورهای جستجو از برنامه‌هایی به نام عنکبوت، ربات یا خزنده برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند. آن‌ها ممکن است این کار را هر چند روز یکبار انجام دهند، بنابراین ممکن است تا زمانی که دوباره وب‌سایت شما را بررسی کنند، محتوا قدیمی باشد.
  • نمایه‌سازی – موتور جستجو سعی می‌کند محتوای یک صفحه وب را از طریق «کلمات کلیدی» درک و دسته‌بندی کند.
  • رتبه‌بندی – نتایج جستجو بر اساس تعدادی از عوامل رتبه‌بندی می‌شوند. اینها ممکن است شامل چگالی واژگان کلیدی، سرعت و پیوندها باشد. هدف موتور جستجو ارائه مرتبط‌ترین نتیجه به کاربر است.

اگرچه اکثر موتورهای جستجو نکاتی را در مورد چگونگی بهبود رتبه صفحه ارائه می‌دهند، الگوریتم‌های دقیق مورد استفاده به خوبی محافظت می‌شوند و برای جلوگیری از سوءاستفاده اغلب تغییر می‌کنند.

  1. نمونه‌هایی از موتورهای جستجو

در میان موتورهای جستجوی اصلی می‌توان موارد زیر را پیدا کرد:

  • گوگل – Google: در سال 1996 توسط لری پیج و سرگئی برین ایجاد شد و به عنوان بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان شناخته می‌شود. Google ارزش یک صفحه وب را بر اساس تعداد بک لینک‌ها ارزیابی می‌کند، یعنی پیوندهایی که به وب‌سایت شما باز می‌گردند. لینک‌هایی از صفحاتی که گوگل آن‌ها را مهم می‌داند، وزن بیشتری دارند و رتبه‌بندی صفحات لینک‌شده را افزایش می‌دهند. گوگل همچنین ارتباط محتوای صفحه و سایر عوامل مانند سازگاری با موبایل را تجزیه و تحلیل می‌کند. الگوریتم رتبه‌بندی گوگل به طور مداوم تغییر می‌کند. به‌روز ماندن از آخرین تغییرات می‌تواند مفید باشد.
  • بینگ – Bing: متعلق به مایکروسافت است که قبلاً با نام‌هایLive Search ، Windows Live Search و MSN Search شناخته می‌شد. Bing وب‌سایت‌ها را بر اساس محتوای صفحه وب، تعداد و کیفیت وب‌سایت‌هایی که به صفحات شما پیوند می‌دهند و ارتباط محتوای وب‌سایت شما با کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌کند.
  • یاهو – Yahoo: در حال حاضر از موتور بینگ در جستجوهای خود استفاده می‌کند.
  • بایدو – Baidu: بزرگ‌ترین موتور جستجو در چین است که بیش از 75درصد بازار جستجو را در اختیار دارد.
  • یاندکس – Yandex: موتور جستجو برای کشورهای روسیه و روسیه.
  • داک داک گو – DuckDuckGo: جایگزینی برای موتورهای جستجو است که بر حفظ حریم خصوصی کاربران خود متمرکز است.

گوگل اکثریت قریب به اتفاق سهم بازار جستجو را در اختیار دارد. بینگ، یاهو و دیگران درصد بسیار کمتری را تشکیل می‌دهند. اگر مشتریانی را در چین هدف قرار می‌دهید، به خاطر داشته باشید که Google توسط “دیوار آتش بزرگ چین” مسدود شده است. این موتورهای جستجوی اصلی از خزنده‌ها برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند.

موتورهای جستجوی تخصصی

تعدادی موتور جستجوی تخصصی وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهد چیزهای خاصی مانند فیلم‌ها، ماشین‌های دست دوم، دستور غذاها، پروازها و هتل‌ها را جستجو کنند. از تاکتیک‌های سئو می‌توان برای کمک به رتبه‌بندی محصولات و خدمات شما در موتورهای جستجوی تخصصی استفاده کرد. لیست‌های این وب‌سایت‌ها اغلب در نتایج استاندارد جستجوی وب ظاهر می‌شوند.

موتور جستجو چیست؟ انواع موتور جستجوگر

موتور جستجو چیست؟ انواع موتور جستجوگر

نمونه‌هایی از موتورهای جستجوی تخصصی:

  • YouTube – بازاریابان دیجیتال اغلب YouTube را به عنوان «دومین موتور جستجوی بزرگ در جهان» توصیف می‌کنند. متعلق به گوگل است و به کاربران امکان می‌دهد محتوای ویدئویی را جستجو کنند.
  • Amazon – به عنوان یک موتور جستجو برای محصولات کار می‌کند. اغلب اولین مکان کاربران برای تحقیق در مورد محصولات موجود در بازار است.
  • Skyscanner – به کاربران امکان می‌دهد پروازها را جستجو کرده و قیمت‌ها را مقایسه کنند.
  • فیس‌بوک – عمدتاً یک کانال رسانه‌های اجتماعی است، فیس‌بوک روزانه بیش از ۲ میلیارد جستجو دریافت می‌کند که آن را بالاتر از بینگ قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند افراد، مشاغل، محصولات و خدمات را جستجو کنند.

بسیاری از این موتورهای جستجوی خاص، دایرکتوری هستند. این بدان معنی است که آن‌ها محتوایی را که به صورت دستی اضافه شده است رتبه‌بندی می‌کنند. برخی ممکن است از خزنده‌ها برای یافتن انواع خاصی از محتوا از اینترنت استفاده کنند.

 موتورهای جستجو دایرکتوری

بعضی از موتورهای جستجوی خاص به عنوان دایرکتوری برای انواع خاصی از محتوا عمل می‌کنند. این بدان معنی است که آن‌ها فقط برای محتوایی که به صورت دستی اضافه شده است نتایج را نشان می‌دهند. آن‌ها در اینترنت نمی‌خزند. هنوز هم می‌توان از تاکتیک های سئو برای رتبه‌بندی بالا برای پرس‌وجوهای مرتبط در این موتورهای جستجو دایرکتوری استفاده کرد. انواع موتورهای جستجو را ببینید.

نتایج جستجوی رسانه‌های غنی جستجوی همگانی یا «ترکیبی» به این معناست که چگونه موتورهای جستجو انواع محتوای مختلف را در نتایج جستجو به کاربران ارائه می‌کنند. علاوه بر نتایج صفحه متنی سنتی، SERP همچنین محتوای رسانه‌ای غنی مانند تصاویر، فیلم‌ها، نقشه‌ها، مقالات و صفحات خرید را نشان می‌دهد.

داشتن چندین نوع مختلف محتوا در وب‌سایت شما – به عنوان مثال، یک ویدئوی آموزشی در مورد نحوه استفاده از محصول خود یا یک وبلاگ – می‌تواند بر شانس شما برای نمایان شدن در صفحات نتایج و رتبه شما تأثیر بگذارد. می‌توانید از «داده های ساختاریافته» در وب‌سایت خود برای کمک به موتورهای جستجو برای درک و نمایش انواع خاصی از محتوا استفاده کنید. این کدی است که به قابلیت نشانه گذاری HTML اضافه شده است. استفاده از داده‌های ساختاریافته به این معنی است که اطلاعاتی مانند رتبه‌بندی بررسی‌ها، تصاویر، آدرس‌ها و شماره تلفن‌ها می‌توانند در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر شوند.

chehrehbartar

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: