گوگل سرچ کنسول (Search Console) چیست؟
گوگل سرچ کنسول چیست؟
گوگل سرچ کنسول (همچنین به عنوان GSC شناخته میشود) یک ابزار رایگان ارائه شده توسط گوگل است. اگر صاحب یک وبسایت هستید یا با سئو کار میکنید، کنسول جستجوی Google به شما کمک میکند تا درک کنید که چقدر در جستجوی Google عملکرد خوبی دارید. از همه مهمتر، کنسول جستجو به شما این امکان را میدهد که ببینید کجا نیاز به بهبود دارید، چگونه میتوانید پیشرفت کنید و چگونه ترافیک آنلاین خود را افزایش دهید.
اگر میخواهید در موتور جستجوی Google رتبه بالایی کسب کنید و در نتایج ارگانیک رتبهبندی کسب کنید، GSC این امکان را به شما میدهد. با این حال، کار با گوگل سرچ کنسول الزامی نیست. اگر این کار را انجام دهید، فقط یک انتخاب تجاری عالی است.
این را هم بخوانید: گوگل آنالیتیکس {Google Analytics} چیست؟
چگونه از گوگل سرچ کنسول استفاده کنیم؟
کنسول جستجو شما را قادر میسازد تا تلاشهای وبسایت و سئوی خود را بهینه کنید. با «کنسول جستجو»، میتوانید ببینید و درک کنید که Google چگونه وبسایت شما را میخزد و نمایه میکند و وبسایت شما برای کاربرانتان چگونه به نظر میرسد.
برای درک بهتر فرآیند خزیدن و نمایهسازی میتوانید از کنسول جستجو استفاده کنید.
میتوانید خطاها را برطرف کنید. GSC هنگامی که هنگام خزیدن وبسایت شما خطاهایی را کشف کرد، به شما اطلاع میدهد.
محتوای بهروز شده را به فهرست گوگل ارسال کنید.
میتوانید از «کنسول جستجو» برای نظارت بر عملکرد جستجو و بهروز بودن در سئوی خود استفاده کنید. میتوانید عملکرد جستجو را با نگاه کردن به پرسوجوها(آنچه مردم به جستجوی آن تمایل دارند)، کشورها و موارد دیگر نظارت کنید.
چگونه گوگل سرچ کنسول میتواند برای شما مفید باشد
اگر اخیراً صاحب وبسایت هستید، باید ساده شروع کنید تا بیش از حد آن را برای خود پیچیده نکنید. کنسول جستجو را نصب کنید و بگذارید کمکی باشد. با این حال، ما را اشتباه نگیرید؛ شما میتوانید از کنسول جستجو استفاده کنید حتی اگر صاحب وبسایت باتجربهای هستید و یک تجارت کوچک یا بزرگ دارید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که ترافیک جستجوی خود را در گزارش عملکرد ارائه شده توسط Search Console بررسی کنید و سعی کنید بفهمید کدام عبارت ها، صفحات و کشورها ترافیک شما را هدایت میکنند.
این نوع اطلاعات طلای جامد و بسیار مفید است. دانستن دلیل پشت ترافیک آنلاین شما را قادر میسازد تا وبسایت خود را بهینه کنید. به عنوان مثال، اگر میدانید که یک پرسوجو خاص افراد را به وبسایت شما هدایت میکند، میدانید که باید روی آن پرسوجو و پرسوجوهای مشابه تمرکز کنید. همین امر در مورد صفحات وب نیز صدق میکند. میتوانید صفحاتی را که ترافیک را به سمت وبسایت شما هدایت نمیکنند بهینه کنید تا روند را تغییر دهید. در نهایت، همانطور که کسبوکار خود را توسعه میدهید، میتوانید همزمان روی کشورهایی که ترافیک را به وبسایت خود هدایت میکنند، تمرکز کنید، به عنوان مثال، برای فعالیتهای بازاریابی در کشورهای دیگر که عملکرد خوبی ندارند.
هنگامی که از طرح کسبوکار و فعالیتهای بازاریابی خود راضی بودید، باید از کنسول جستجو استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات شما خزیده شده و ایندکس شدهاند. شما نمیخواهید مردم تمام محتوایی را که منتشر میکنید از دست بدهند. علاوه بر این، میتوانید نظارت کنید تا ببینید آیا GSC هنگام فهرست کردن صفحات شما، خطاهایی را در وبسایت شما پیدا میکند یا خیر. اساساً میتوانید کل وبسایت خود را با کمک کنسول جستجو تجزیهوتحلیل کنید.
خطاها، قابلیت استفاده از موبایل و AMP
برای قرار دادن گیلاس در بالای صفحه، میتوانید در قسمت گزارش پوشش در کنسول جستجوی Google، خطاها را بررسی کنید. همچنین میتوانید قابلیت استفاده از تلفن همراه را در گزارش پوشش نظارت کنید. به این ترتیب میتوانید اطمینان حاصل کنید که هر کاربری که از طریق دستگاههای هوشمند خود از وبسایت شما بازدید میکند، تجربهای بهینه و روان داشته باشد. اگر از شمارههای قابلیت استفاده از تلفن همراه در گزارش پوشش راضی نیستید، میتوانید اقداماتی را برای اصلاح آنها انجام دهید. بهعلاوه، میتوانید AMP(صفحات تلفن همراه شتابدار) وبسایت خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید که AMP شما هیچ خطا یا مشکلی ندارد.
گوگل سرچ کنسول برای سئو
خواه با سئو فنی، توسعه محتوا یا استراتژی کار میکنید، بینشهای ضروری سئو را در ابزار کنسول جستجو پیدا خواهید کرد.
کنسول جستجو Google برای تلاشهای سئوی شما مفید است. کارهای بزرگی وجود دارد که میتوانید برای بهبود و بهینهسازی وبسایت خود انجام دهید. ما تعدادی از آنها را در زیر فهرست میکنیم تا شما با استفاده از کنسول جستجو برای کمک به سئوی خود شروع به انجام کنید.
کلید واژهها
همانطور که در بالا به اختصار ذکر شد، با کنسول جستجو Google، میتوانید عملکرد ضعیف پرسوجوها یا کلمات کلیدی را مشاهده کنید. اگر در موتور جستجوی گوگل رتبه یک یا دو را کسب نکنید، کلمه کلیدی شما عملکرد ضعیفی دارد.
برای مشاهده بهتر کلمات کلیدی خود به قسمت عملکرد در کنسول جستجو بروید. میتوانید با استفاده از فیلترها، کلمات کلیدی را که میخواهید ببینید، مانند کلمات کلیدی با عملکرد ضعیف، مرتب کنید.
CTR پایین
با کنسول جستجو، میتوانید صفحاتی را در وبسایت خود با کلمات کلیدی با رتبه بالا و CTR پایین بیابید. میتوانید این صفحات را تجزیهوتحلیل کنید تا ببینید چرا CTR پایینی دارند. هنگامی که صفحات را شناختید، سعی کنید راههایی برای بهینهسازی آنها برای افزایش CTR خود بیابید.
خطاها را بررسی کنید
خطاهای نقشه سایت را بررسی کنید. نقشه سایت بسیار مهم است زیرا فایلهایی است که به موتور جستجو میگوید کدام صفحات در وبسایت شما مهم هستند. بنابراین، باید بررسی کنید که آیا خطایی در اطراف نقشه سایت شما وجود دارد یا خیر. خزندهها ممکن است هنگام ایندکس کردن وبسایت شما گیج شوند اگر خطاهای نقشه سایت داشته باشید.
لینکهای داخلی
کنسول جستجو Google به شما کمک میکند صفحاتی را ببینید که به پیوندهای داخلی نیاز دارند. به گزارش پیوندها در GSC بروید و صفحات «فراموش شده» را بررسی کنید. برای مثال، اگر صفحهای دارید که تنها یک لینک داخلی دارد، میتوانید صفحه را بهینه کنید یا صفحه را به صفحات دیگر پیوند دهید تا بهتر دیده شود.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت