0
No products in the cart.

گوگل آنالیتیکس {Google Analytics} چیست؟

دسته بندی :سئو 11 ژانویه 2023 chehrehbartar 224
گوگل آنالیتیکس

در اصل، گوگل آنالیتیکس ابزاری است که به ما امکان می‌دهد داده‌ها را جمع‌آوری، فیلتر و تجسم کنیم تا نحوه تعامل کاربران با یک وب‌سایت را درک کنیم. به‌جای تکیه بر شهود و تجربه برای تأثیرگذاری بر نتایج کسب‌وکار، می‌توانیم به دنباله داده‌ای دسترسی داشته باشیم که افراد در وب‌سایت‌هایی که استفاده می‌کنند از خود به جای می‌گذارند. این دنباله داده به کسب‌وکارها بینش ارزشمندی در مورد رفتار کاربر، علایق و موارد دیگر می‌دهد تا برای بهبود محصول یا خدمات خود اقدام کنند.

گوگل آنالیتیکس یا GA، یک ابزار تجزیه و تحلیل رایگان است که به شما نگاهی عمیق به عملکرد وب‌سایت و/یا اپلیکیشن شما می‌دهد. با پلتفرم‌ها و محصولات بازاریابی و تبلیغات Google(از جمله Google Ads، کنسول جستجو و استودیو داده) ادغام می‌شود و آن را به انتخابی محبوب برای افرادی که از چندین ابزار Google استفاده می‌کنند تبدیل می‌کند.

 

GA4 چیست؟

GA4 آخرین نسخه Google Analytics است. این رابط کاربری کمی متفاوت دارد و گزارش‌ها، ابزارها و ویژگی‌ها ارتقاء یافته‌اند. اگر بعد از اکتبر سال 2020، یک حساب Google Analytics ایجاد کردید، احتمالاً GA4 دارید.

از ظاهر صفحه اصلی خود متوجه خواهید شد که آیا Universal Analytics یا GA4 دارید. در سمت چپ Universal Analytics و در سمت راست GA4 قرار دارد.

گوگل آنالیتیکس

چرا از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

گوگل آنالیتیکس ابزاری حیاتی برای هر کسب‌وکار امروزی با داده‌های تراکنش و/یا حضور آنلاین است(که تقریباً همه کسب‌وکارها انجام می‌دهند). به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا اثربخشی شیوه‌های بازاریابی، کیفیت محتوای آنلاین، تجربه کاربر، حجم بازدیدها و عملکرد وب‌سایت را اندازه‌گیری کنند. اغلب اوقات، شرکت‌ها KPI(شاخص‌های کلیدی عملکرد) را شناسایی و ردیابی می‌کنند تا رشد و نرخ تبدیل را نظارت کنند.

اگر داده‌های زیادی می‌خواهید – و مهم‌تر از آن، زمان و توانایی تجزیه و تحلیل و عمل بر روی آن‌ها را داشته باشید – GA مناسب است. با این حال، GA برای راه‌اندازی، یادگیری، پیاده‌سازی، نگهداری و استفاده زمان می‌برد.

نحوه راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس

  1. یک حساب Google Analytics ایجاد کنید.
  2. نام، URL و صنعت وب‌سایتی را که می‌خواهید ردیابی کنید اضافه کنید.
  3. یک نمای به ملک خود اضافه کنید.
  4. کد رهگیری خود را مستقیماً بعد از تگ head سایت خود اضافه کنید.
  5. از پورتال GA خود بازدید کنید و بررسی کنید که کد کار می‌کند.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند؟

Google Analytics پلتفرمی است که داده‌ها را از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های شما جمع‌آوری می‌کند تا گزارش‌هایی ایجاد کند که بینش‌هایی درباره کسب‌وکار شما ارائه می‌کند.

 

اندازه‌گیری وب‌سایت

برای اندازه‌گیری یک وب‌سایت، ابتدا باید یک حساب Google Analytics ایجاد کنید. سپس باید یک قطعه کوچک از کد اندازه‌گیری جاوا اسکریپت را به هر صفحه در سایت خود اضافه کنید. هر بار که کاربر از یک صفحه وب بازدید می‌کند، کد رهگیری اطلاعات مستعار را در مورد نحوه تعامل آن کاربر با صفحه جمع‌آوری می‌کند.

برای فروشگاه Google، کد اندازه‌گیری می‌تواند نشان دهد که چند کاربر از صفحه‌ای که ظروف نوشیدنی می‌فروشد در مقابل صفحه‌ای که لوازم خانگی می‌فروشد، بازدید کرده‌اند. یا می‌تواند با ردیابی اینکه آیا آنها به صفحه تأیید خرید رسیده‌اند یا خیر، به ما بگوید چه تعداد از کاربران کالایی مانند عروسک اندرویدی را خریداری کرده‌اند.

کد اندازه‌گیری همچنین اطلاعاتی مانند تنظیمات زبان، نوع مرورگر(مانند کروم یا سافاری) و دستگاه و سیستم‌عاملی که مرورگر روی آن اجرا می‌شود را از مرورگر جمع‌آوری می‌کند. حتی می‌تواند «منبع ترافیک» را جمع‌آوری کند، که همان چیزی است که کاربران را در وهله اول به سایت آورده است. این ممکن است یک موتور جستجو، تبلیغاتی باشد که روی آن کلیک کرده‌اند یا یک کمپین بازاریابی ایمیلی.

گوگل آنالیتیکس

پردازش و گزارش

زمانی که کد اندازه‌گیری داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند، آن اطلاعات را بسته‌بندی می‌کند و به Google Analytics ارسال می‌کند تا در گزارش‌ها پردازش شود. وقتی Analytics داده‌ها را پردازش می‌کند، داده‌ها را بر اساس معیارهای خاصی مانند موبایل یا دسکتاپ بودن دستگاه کاربر یا مرورگری که استفاده می‌کند، جمع‌آوری و سازماندهی می‌کند. اما تنظیمات پیکربندی نیز وجود دارد که به شما امکان می‌دهد نحوه پردازش داده‌ها را سفارشی کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید یک فیلتر اعمال کنید تا مطمئن شوید که داده‌های شما شامل ترافیک داخلی شرکت یا ترافیک توسعه دهنده نیست.

هنگامی که Analytics داده‌ها را پردازش می‌کند، در یک پایگاه داده ذخیره می‌شود که نمی‌توان آن را تغییر داد. بنابراین به یاد داشته باشید، هنگامی که پیکربندی خود را تنظیم می‌کنید، هیچ داده‌ای را که فکر می‌کنید ممکن است بعداً بخواهید تجزیه و تحلیل کنید را حذف نکنید. هنگامی که داده‌ها پردازش و در پایگاه داده ذخیره شدند، به عنوان گزارش در Google Analytics ظاهر می‌شوند.

chehrehbartar

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: