0
No products in the cart.

آشنایی با انواع مدل‌های کسب‌وکار

دسته بندی :مدیریت کسب و کار 8 دسامبر 2022 chehrehbartar 365
آشنایی با انواع مدل های کسب وکار

در حقیقت، به تعداد انواع کسب‌وکار توسعه‌یافته، مدل‌های کسب‌وکار وجود دارد.

 

برخی از متداول‌ترین مدل‌های کسب‌وکار

 

تبلیغات

ارائه اطلاعات یا خدمات رایگان به مشتری نهایی و منبع درآمد آن تبلیغات منتشر شده در پلتفرم آن است.

 

بازاریابی وابسته

محصول شریک خود را تبلیغ می‌کند و از فروش‌هایی که از طریق تبلیغات آن انجام می‌شود کمیسیون دریافت می‌کند.

 

مبتنی بر آژانس

شرکتی متخصص در ارائه خدمات غیرضروری به شرکت‌های دیگر، مانند بازاریابی و تبلیغات.

 

جمع‌آور

زمانی که شرکت چندین خدمات را با هدف یک جایگاه، تحت یک برند به فروش می‌رساند و درآمد حاصل از کمیسیون‌ها مانند Uber و Airbnb است.

 

بلاکچین‌

این یک پایگاه داده دیجیتال و غیرمتمرکز است که دارایی هیغچکس نیست، اما هر کسی می‌تواند بخشی از آن باشد و در تعاملات P2P مشارکت داشته باشد.

 

آجر و ملات

شرکتی با فضای فیزیکی که مصرف کننده برای خرید به آنجا می‌رود.

 

Bricks-and-Clicks

عملیاتی با حضور آنلاین و فیزیکی. مصرف‌کننده می‌تواند از طریق اینترنت خرید کرده و در فروشگاه جمع آوری کند.

 

این را هم بخوانید: راهکارهایی برای رشد کسب و کار

 

جمع سپاری

در اینجا، کاربران با محتوا و خدمات ارائه شده از طریق پلتفرم، در ایجاد جمعی، مانند ویکی پدیا، مشارکت می‌کنند.

 

مجوز داده/فروش داده

داده‌های کاربران خود را برای تجزیه و تحلیل ویا تبلیغات بفروشد.

 

توزیع‌کننده

از سازنده خرید می‌کند و دوباره

 

نیکل و دایم

قیمت کالای اصلی آن تا حد امکان پایین است. از خدمات مرتبط دیگر هزینه دریافت می‌شود.

 

آشنایی با انواع مدل های کسب وکار

آشنایی با انواع مدل های کسب وکار

 

بازار آنلاین

یک شرکت مبتنی بر اینترنت که تأمین‌کنندگان مختلفی را که معمولاً بر اساس قیمت با یکدیگر رقابت می‌کنند، جمع‌آوری می‌کند. منبع درآمد، از کمیسیون هر محصولی که در پلتفرم آن فروخته می‌شود تعریف می‌شود.

 

Peer 2 Peer Catalyst/Platform

پلتفرمی است که در آن دو بخش یک کسب‌وکار مستقیماً بدون واسطه، مانند OLX، با یکدیگر تعامل دارند.

 

خرده فروش

از یک عمده فروش یا توزیع کننده خرید می‌کند و به مشتری نهایی می‌فروشد.

 

SAAS، IAAS، PAAS

نرم‌افزار یا پلتفرم‌هایی که به‌عنوان یک سرویس ارائه می‌شوند، یعنی مشتری با توجه به تعداد منابعی که استفاده می‌کند، پرداخت می‌کند.

 

اشتراک

هدف قرارداد بلندمدتی است که در آن مشتری به طور منظم برای خدمات، معمولاً هزینه ماهانه پرداخت می‌کند.

 

در یک مدل کسب‌وکار سه جزء کلیدی وجود دارد: ایجاد ارزش، ارائه ارزش و جذب ارزش.

این نشان می‌دهد که مدل کسب‌وکار حول محور پول نمی‌چرخد. حول ارزش می‌چرخد.

 

این تعریف مدل کسب‌وکار توسط مشاور سوئیسی الکساندر اوستروالدر در نتیجه پایان‌نامه دکترای خود با عنوان هستی‌شناسی مدل کسب‌وکار ایجاد شد که در آن او تعاریف مختلف مدل کسب‌وکار را برای ایجاد یک تعریف واحد مورد تحقیق قرار داد. این سند بود که بعداً ابزار محبوب «بوم مدل کسب‌وکار» را به وجود آورد.

 

یک مدل کسب‌وکار چگونه عمل می‌کند؟

 

برای درک بهتر نحوه عملکرد یک مدل کسب‌وکار، اجازه دهید یک مثال را بررسی کنیم. اگر به صنعت خبر در قرن بیستم نگاه کنیم، سه جزء اصلی یک مدل کسب‌وکار چگونه کار می‌کردند؟ صنعت خبر یا یک شرکت خبری چگونه ارزش ایجاد می‌کند؟ آن‌ها از روزنامه‌نگاران می‌خواهند که مقاله بنویسند و روزنامه چاپ کنند. آن‌ها چگونه این ارزش را ارائه می‌دهند؟ آن‌ها بچه‌های کاغذی داشتند که می‌رفتند و روزنامه‌ها را در محله‌ها می‌دادند. و چگونه ارزش را به دست می‌آورند؟ آن‌ها شرکت‌هایی خواهند داشت که در این روزنامه‌ها تبلیغ می‌کنند، آگهی می‌دهند.

 

کدام مدل کسب‌وکار بهتر است؟

 

چیزی به نام بهترین مدل کسب‌وکار نداریم. شرکت موفق زیادی در انواع مدل‌های تجاری گوناگون وجود دارد. اما مدل‌های کسب‌وکاری که از مدل‌های درآمدی تکرارشونده مانند اشتراک یا SaaS استفاده می‌کنند یا از اثرات شبکه مانند بازارها و پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند، موفق‌ترین کسب‌وکارها را قوت می‌بخشند.

 

آیا می‌توانید از یک مدل کسب‌وکار محافظت کنید؟

 

مدل‌های کسب‌وکار را نمی‌توان ثبت اختراع کرد اما فناوری ای که از آن‌ها پشتیبانی می‌کند را می‌توان. این امر به طور فزاینده‌ای دشوارتر شده است، زیرا فناوری روزبه‌روز در دسترس و متنوع‌تر می‌شود.

 

فقط از خود بپرسید: آیا می‌توان مدل کسب‌وکار گوگل را ثبت اختراع کرد؟ آیا می‌توان مدل کسب‌وکار نتفلیکس را ثبت اختراع کرد؟ آیا می‌توان مدل کسب‌وکار فیس‌بوک را ثبت اختراع کرد؟ آیا می‌توان مدل تجاری آمازون را ثبت اختراع کرد؟ نه، نمی‌توان. اما دلیل اینکه شما با ایجاد یک شرکت دیگر با مدل تجاری مشابه، فیس‌بوک دیگری ایجاد نمی‌کنید، به دلیل سختی ایجاد فناوری‌های مشابه یا اجرای استراتژی‌های مشابه است.

 

آیا می‌توانید مجوز یک مدل کسب‌وکار را بدهید؟

 

شما نمی‌توانید به مدل‌های کسب‌وکار مجوز بدهید، اما می‌توانید به برندها، فرآیندها و سایر بخش‌های مدل کسب‌وکار مجوز دهید. این کار معمولاً در قالب فرانچایز انجام می‌شود. شرکت‌هایی مانند مک دونالد، مترو و پیتزا هات همگی از مدل کسب‌وکار حق رأی استفاده می‌کنند.

 

مزایای مدل کسب و کار

 

به عنوان یک قاعده کلی، مدل‌های کسب‌وکار اغلب شامل همه چیزهایی هستند که مربوط به ایجاد، تولید و فروش محصول یا خدمات، اطلاعات مربوط به مخاطبان هدف و توزیع محصول، و همچنین منبع درآمد شرکت خواهد بود، یعنی: چگونه مصرف‌کننده برای آن کالا پرداخت خواهد کرد.

 

به هر حال، این یک “دستورالعمل” است که باید توسط تیم پروژه دنبال شود. این دستورالعمل معمولاً با پیشنهاد ارزش شروع می‌شود، توصیفی از محصولات و یا خدماتی که ارائه می‌شوند، با نشان دادن آنچه آنها را از سایر رقبا در بازار متمایز می‌کند.

 

علاوه بر این، شامل هزینه‌های مربوط، منابع تأمین مالی، تعریفی از مخاطبان هدف و استراتژی بازاریابی برای رسیدن به آن، پیش‌بینی درآمدها و هزینه ها، تجزیه و تحلیل، حتی اگر مختصر، از رقبا، و شرح فرصت‌های مشارکت احتمالی است.

 

بنابراین، هدف اصلی یک مدل کسب‌وکار این است که به شرکت اجازه دهد ارزشی را با هزینه‌ای پایدار به مشتری ارائه دهد. از آنجایی که مدل کسب‌وکار قادر است تمام جزئیات شرکت را حتی قبل از عملی شدن آن تجزیه و تحلیل کند، احتمال نرسیدن به این هدف بسیار دور است.

 

این را هم بخوانید: هرآنچه که درباره‌‏ی طرح مالی کسب و کار باید بدانید!

 

آشنایی با انواع مدل های کسب وکار

آشنایی با انواع مدل های کسب وکار

 

چرا مدل کسب‌وکار اهمیت دارد؟

 

مدل کسب‌وکار اهمیت دارد زیرا به شما امکان می‌دهد استراتژی و نوآوری‌های تجاری را به روشی جامع‌تر ایجاد کنید، فراتر از مدل‌های درآمدی یا نوآوری فناوری.

 

مطمئناً مدل‌های کسب‌وکار بسیار بیشتری غیر از مدل‌های بالا وجود دارد. و با تغییر تقاضاهای بازار، مدل‌های جدیدی ایجاد می‌شود. علاوه بر این، شایان ذکر است که اکثر شرکت‌ها امروزه تحت یک مدل تجاری واحد عمل نمی‌کنند. دیدن ترکیبی از چندین مورد کاملاً معمول است.

 

مدل کسب‌وکاری که انتخاب می‌کنید به نیازهای شرکت شما و ارزشی که می‌خواهید برای سهامداران درگیر ایجاد کنید، به ویژه برای مشتری هدف شما بستگی دارد.

 

در نهایت، فراموش نکنید که هر کسب‌وکاری، مهم نیست که چقدر در بازار موفق و معتبر باشد، باید مدل کسب‌وکار و استراتژی‌های خود را مجدداً بررسی کرده و به‌روزرسانی کند تا تغییرات و روندها را درک کند و برای آن آماده شود. هر گونه شکست در این ارزیابی می‌تواند آینده شرکت و سرمایه‌گذاران آن را تهدید کند.

 

chehrehbartar

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: