کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟
کارآفرینی
کارآفرین به فردی اطلاق میشود که کسبوکاری را راهاندازی میکند و توانایی برآوردن آن نیاز شناسایی شده را به عنوان یک فرصت اقتصادی میبیند. به عبارتی گارآفرینی کرده است.
کارآفرین فردی است که نیازی را در بازار شناسایی میکند و برای برآوردن آن تلاش میکند.(مری کی پرت)
تعریف کتاب درسی از کارآفرین با این تصور کلاسیک صحبت میکند. به عنوان مثال، تعریف مریام وبستر را در نظر بگیرید که کارآفرین را به عنوان “کسی که خطرات یک تجارت یا شرکت را سازماندهی، مدیریت و بر عهده میگیرد” توضیح میدهد.
هاوارد استیونسون، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، که تحقیقات و تدریس وی بر حوزه کارآفرینی متمرکز بود، گفت: “کارآفرینی به دنبال فرصتی فراتر از منابع کنترل شده است.”
این را هم بخوانید: افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست؟
انواع کارآفرینی
با این حال، کارآفرینی، کارآفرینی و کارآفرینی امروزه معانی گستردهتری پیدا کردهاند. گاهی اوقات از آنها برای توصیف افرادی استفاده میشود که قادر به شناسایی نیازهای برآورده نشده در موقعیتهای مختلف، از جمله در شرکتهای موجود هستند و به دنبال یافتن راههایی برای برآوردن این نیازها هستند. به این ترتیب، این اصطلاحات به جای اینکه صرفاً راهی برای توسعه یک کسبوکار جدید باشد، برای یک روش تفکر و روشی برای سازماندهی یا مدیریت نیز به کار میرود.
برای مثال، افراد مبتکر را در محیطهای غیرتجاری مانند سازمانهای غیرانتفاعی و جنبشهای اجتماعی به عنوان کارآفرینان اجتماعی توصیف میکنند. افراد مبتکری که در شرکتهای موجود کار میکنند، گاهی اوقات کارآفرین داخلی نامیده میشوند. سایر اصطلاحات مورد استفاده در تنظیمات شرکتی، کارآفرینی شرکتی و کارآفرینی داخلی است.
بعلاوه، اصطلاحات کارآفرین، کارآفرینی و کارآفرینی گاهی به افرادی اطلاق میشود که روشهای جدید کار یا فرآیندها و رویههای جدید را بدون توجه به موقعیت یا تنظیمات خود شناسایی و دنبال میکنند. گاهی اوقات از آن به عنوان مترادف برای فردی که دارای روحیه کارآفرینی است نیز استفاده میشود.
کاری که یک کارآفرین انجام میدهد
در معنای کلاسیک این اصطلاح، یک کارآفرین یک سرمایهگذاری تجاری جدید را آغاز میکند و سازمان را با برآورده ساختن آنچه که به عنوان یک نیاز برآورده نشده بازار میبیند، ایجاد میکند. در این راستا، یک کارآفرین نیز با تعریف بنیانگذار کسبوکار و صاحب کسبوکار کوچک مطابقت دارد. با این حال، هر بنیانگذار کسبوکار یا صاحب کسبوکار کوچک کارآفرین نیست. کسبوکارهایی که شروع به ارائه محصولات یا خدمات موجود به روشهایی مشابه سایر محصولات موجود در بازار کردهاند، حتی اگر محصولات یا خدمات برتر را ارائه دهند، کارآفرینی محسوب نمیشوند.
برای برآوردن تعریف کارآفرینی، سرمایهگذاری تجاری نیازمند یک عنصر یا فرآیند جدید یا منحصر به فرد است.
به عنوان مثال، چهار بنیانگذار Whole Foods Markets به عنوان کارآفرین در نظر گرفته میشوند، زیرا زمانی که فروشگاه را در سال 1980 تأسیس کردند، فرصتی را دیدند که محصولات غذایی طبیعی را برای رفع نیاز برآورده نشده برای چنین اقلامی در یک صنعت مستقر(فروشگاههای مواد غذایی) که متمرکز بود، ارائه کردند. بیشتر در مورد ارائه محصولات تجاری و فرآوری شده.
صفات مشترک
اگرچه هر تلاش کارآفرینی مسیر خاص خود را دنبال میکند، کارآفرینان هنگام ایجاد کسبوکار خود دارای ویژگیهای مشترک بسیاری هستند.
آنها اغلب سازمانهای خود را از پایه میسازند و برنامههای کسبوکاری را توسعه میدهند که نه تنها نیاز بازار را که برای برآورده کردن آن برنامهریزی میکنند، بیان میکند، بلکه نحوه تولید و ارائه محصولات یا خدمات خود را نیز بیان میکند. به این ترتیب، کارآفرینان از شیوههای تجاری استاندارد توصیه شده پیروی میکنند.
کارآفرینان معمولاً با بودجه محدودی کار میکنند و بسیاری از آنها با تأمین مالی عملیات خود با پول خود یا درخواست سرمایه از دوستان و اعضای خانواده شروع میکنند – یک سناریوی مالی که معمولاً به آن بوت استرپینگ میگویند.
کارآفرینان، مانند دیگر رهبران کسبوکار، میتوانند مسیرهای متفاوتی را در تلاش برای رشد سازمان خود طی کنند. آنها میتوانند برای آزمایش بازار، محصولاتی با حداقل دوام تولید کنند، یا ممکن است تصمیم بگیرند با شرکت دیگری شریک شوند تا شانس موفقیت خود را افزایش دهند. آنها ممکن است از منابع جدیدی مانند سرمایهگذاران فرشته و سرمایهگذاران خطرپذیر، که به دنبال شرکتهایی در مراحل اولیه هستند که امیدوارکننده و پتانسیل موفقیت آینده را نشان دادهاند، تأمین مالی دریافت کنند.
با رشد شرکتهایشان، کارآفرینان میتوانند به اداره تجارت خود ادامه دهند، کسبوکار خود را بفروشند یا آنها را با دیگران ادغام کنند. برخی به عنوان رئیسجمهور و مدیرعامل باقی میمانند. برخی، رهبری عملیاتی را به دیگران واگذار میکنند، و ترجیح میدهند نقشهای دیگری را بر عهده بگیرند، از جمله نقش رویاییهایی که کسبوکارشان را در حال رشد نگه میدارند و در لبه فرصتهای جدید قرار دارند.
تیپها و ویژگیهای شخصیتی
کارآفرینان اغلب به عنوان رویاپرداز شناخته میشوند. یکی از این موارد، یکی از بنیانگذاران اپل، استیو جابز است که به توسعه و ارائه محصولات کامپیوتری انقلابی به بازار اعتبار دارد.
آنها همچنین ریسک پذیر هستند، اما کارآفرینان موفق در ریسکهای خود محاسبه میشوند. آنها همچنین سازگار و چابک هستند، بنابراین میتوانند اهداف خود را با تکامل بازارها و کسبوکارشان تنظیم کنند.
ویژگیهای دیگری که معمولاً در بین کارآفرینان موفق دیده میشود عبارتند از:
- استقامت
- شن
- خلاقیت
- شجاعت
- یک محرک درونی
- مدبر بودن
نمونههایی از کارآفرینان نه تنها قرنها، بلکه صنایع را در بر میگیرند. کارآفرینان شناخته شده معمولا عبارتند از:
- ریچارد برانسون، بنیانگذار گروه ویرجین از بیش از 400 شرکت
- طراح مد کوکو شانل
- غول سرگرمی والت دیزنی
- مخترع پرکار توماس ادیسون
- تد ترنر موسس CNN
- تاریخچه و خاستگاه
این اصطلاح از کلمه فرانسوی قدیمی entreprendre به معنای متعهد شدن گرفته شده است. این همان کلمه فرانسوی است که به انگلیسی کلمه Enterprise معنی میدهد.
به گفته Merriam-Webster، هر دو اصطلاح به صدها سال پیش در زبان انگلیسی برمیگردند. با این حال، محققان میگویند که قدمت کارآفرینی به صدها، اگر نگوییم هزاران سال قبل برمیگردد، زیرا کاشفان و بازرگانان قرون وسطایی و حتی باستان سرمایهگذاریهایی را برای عرضه محصولات به بازار ایجاد کردند.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت