هرآنچه که دربارهی طرح مالی کسب و کار باید بدانید!
طرح مالی کسب و کار (بیزنس پلن) چیست؟
به عنوان صاحب یک کسب و کار، انتخاب مسیری که کسب و کار شما با طی کردن آن در طول ماهها یا سالهای آینده به سوددهی و توسعهی پایدار میرسد امری حیاتیست. طرح مالی کسب و کار یا همان Business Plan برنامهای جامع برای تبدیل ایدههای خام به درآمد است. محتوای این برنامه شامل مواردی همچون پیشبینی فروش، پیشبینی هزینهها، برنامهریزی برای منابع درآمد، تخمین سود، استراتژیهای عملیاتی، ساختار سازمانی و سلسله مراتبی و غیره میشود. در حقیقت طرح مالی کسب و کار سندیست که نشان میدهد یک ایدهی عملیاتی با منابع مالی پیشبینی شده همخوانی داشته و قابل اجراست! به همین دلیل ما در این مقاله چهره برتر به بررسی طرح مالی کسب و کار می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.
این را هم بخوانید:
مراحل تدوین طرح مالی کسب و کار
-
خلاصه عملیات (Executive Summary)
این بخش قرار است خلاصهای را برای خوانندگان فراهم کند تا با مطالعه آن بتوانند از جایگاه، اهداف و استراتژیهای کسب و کار آگاه شده و بر این اساس در مورد سرمایهگذاری در کسب و کار یا همکاری با آن تصمیم بگیرند. البته این بخش برای شرکتهای تازه تاسیس و کسب و کارهای با سابقه میبایست به شیوه متفاوتی تدوین شود. خلاصه عملیات باید شامل موارد زیر شود:
- کسب و کار شما چهکاری انجام میدهد؟
- هدف کسب و کار شما چیست؟
- چه چیزی میفروشید و چرا کالای شما با کالاهای موجود در بازار متفاوت است؟
- بازار هدف شما کیست؟
- چگونه میخواهید به این بازار هدف دست پیدا کنید؟ (استراتژی مارکتینگ)
- در حال حاضر وضعیت مالی شما چگونه است؟
- پیشبینی میکنید که چقدر سوددهی خواهید داشت؟
- چه بودجهای لازم دارید؟
- چه کسانی در این کسب و کار دخیل هستند؟
-
تعیین ماموریت کسب و کار
به این سوالات پاسخ دهید: چرا کسب و کار شما وجود دارد؟ چه نیازهایی از بازار را قرار است برطرف کند؟ چه خدماتی ارائه خواهد کرد؟ این بخش در حقیقت مقدمهایست بر چرایی حضور کسب و کار شما در بازار، دلایل متفاوت بودن آن، قابلیتها و پتانسیلهای آن، و اینکه چرا سرمایهگذاری در این کسب و کار حرکتی منطقی است. برخی از اجزایی که میبایست در این بخش ظاهر شوند عبارتند از:
- ساختار کسب و کار
- نوع مالکیت آن (خصوصی، عمومی، محدود، یا مشترک؟)
- مدل کسب و کار
- پیشزمینهای در خصوص کسب و کار یا تاریخ آن
- اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کار
- اعضای گروه شامل اعضای کلیدی و حقوق آنها
-
تحلیل بازار
انتخاب بازاری صحیح برای کسب و کارتان امری حیاتیست، بازاری مملو از مشتریانی که به محصول شما نیاز دارند و قدر آن را میدانند! اگر بازار اشتباه یا حتی بازار صحیح اما در زمان اشتباه انتخاب کنید برای فروش کالای خود با مشکلاتی اساسی روبرو خواهید شد. تحلیل بازار بخشی کلیدی از طرح کسب و کار شماست، حتی اگر هیچ شخص دیگری بجز شما آن را نخواند. تحلیل بازار میبایست شامل مروری بر تخمین بازار، موقعیت کسب و کار شما در بازار، و بررسی رقابت موجود در بازار باشد. آنالیز SWOT یا همان تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدات در این بخش امری ضروری است. جدول زیر نمونهای از آنالیز SWOT میباشد:
نقاط قوت
• تجربه در توسعه کسب و کار اینترنتی
• تجربهی مدیریت تبلیغات قوی
• محصول پتنت شده
• قرارداد انحصاری با شرکت تولیدکننده
نقاط ضعف
• عدم وجود تجربه در مدیریت تیم
• محصول شکستنی است، که باربری را گرانتر میکند
فرصتها
• رشد پایدار فروش در گروه کالایی مورد نظر
• عدم وجود شرکت پیشرو در فروش، عمدتا فروشندگان خرد
تهدیدات
• قوانین در دست تصویب در خصوص بازار بین المللی محصول مورد نظر
-
تعیین سازوکار مدیریتی و سازمانی
این بخش باید به خوانندگان نشان بدهد که چه کسی مدیریت کسب و کار را به عهده دارد. ساختار حقوقی شرکت خود را در این بخش با جزئیات بین نمایید. اگر تیم مدیریتی دارید، از یک چارت مدیریتی استفاده کنید تا ساختار داخلی شرکت را که شامل نقشها، وظایف، و روابط میان اعضای تیم میشود نشان بدهید. نقش هر فرد در موفقیت کسب و کار را در این بخش روشن سازید.
-
تعیین بازار هدف
مشتری ایدهال شما که بازار هدف نام دارد شالودهی طرح کسب و کار شماست. تصمیمات استراتژیک میبایست با در نظر داشتن این مشتری ایدهآل اتخاذ شوند. مشخصهبندی بازار هدف شامل موارد زیر میشود:
- محل زندگی مشتریها
- گروه سنی آنها
- سطح تحصیلات آنها
- برخی الگوهای رفتاری معمول
- محل کارشان
- فنآوری مورد استفاده توسط آنها
- درآمدشان
- ارزشها، باورها، و نظراتشان
-
تعیین برنامهی بازاریابی (مارکتینگ)
تلاشهای بازاریابی شما مستقیما از دل بازار هدف شما بیرون میآید. برنامهی بازاریابی میبایست مشخص کننده تصمیمات فعلی و استراتژیهای آیندهی شما باشد تا نشان دهد چگونه ایدههای شما منطبق بر نیاز بازار هدف میباشد. برای مثال اگر میخواهید به صورت گسترده در بازاریابی اینستاگرامی سرمایهگذاری کنید میبایست پیش از آن بررسی کنید که اینستاگرام تا چه حد توسط بازار هدف شما مورد استفاده قرار میگیرد. بیشتر برنامههای بازاریابی شامل چهار موضوع کلیدی میشوند:
- قیمت محصول و دلیل تعیین چنین قیمتی برای آن
- محصول و نحوه متفاوت بودن آن با نمونههای مشابه در بازار
- تبلیغات برای بازار هدف
- محل عرضه محصول
-
برنامهریزی مالی
مهم نیست که چقدر کسب و کار شما بزرگ باشد یا چه ایدههای درخشانی در سر میپرورانید، هیچ چیز مهم تر از سلامت مالی کسب و کار شما نیست! مردم تمایل دارند با کسب و کاری تجارت و همکاری کنند که انتظار داشته باشند در آینده پیشرو مشغول به فعالیت است و بازدهی دارد. میزان جزئیات ذکر شده در برنامه ریزی مالی شما به اهداف و بازار هدفتان بستگی دارد اما باید سه دیدگاه عمومی را در این برنامه ذکر کنید: بیانیهی درآمدی، ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد.
چه کسانی به طرح کسب و کار نیاز دارند؟
طرح کسب و کار در مرحله اول قرار است شما را به عنوان صاحب و هادی در جهت اتخاذ تصمیمات صحیح و استراتژیهای عملی یاری کند، پس حتما طرحی واقعی و اصلی تنظیم کنید. برخی از کسانی که میتوانند مخاطب این طرح باشند عبارتند از:
- شرکتهایی که قصد همکاری با کسب و کار شما برای تولید یا پخش محصولات را دارند.
- مشتریانی که میخواهند علاوه بر استفاده از کالاها در کسب و کار شما سرمایهگذاری نیز انجام بدهند.
- رقبایی که بولتن یا وبسایت شرکت را میخوانند.
- شرکت کنندگان در کنفرانسی که برای تبلیغ و معرفی شرکت و محصولات آن برپا شده است.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت