مدل کسب و کار یا بیزنس مدل چیست؟
بیزنس مدل چیست و چگونه عمل میکند؟
اصطلاح بیزنس مدل در دهه گذشته به عنوان یکی از مهمترین راههای رویکرد به نوآوری و استراتژی کسب و کار محبوبیت باورنکردنی پیدا کرده است. اگر مانند اکثر مردم هستید، احتمالاً مدل کسب و کار را به عنوان برنامه یک شرکت برای کسب درآمد تعریف میکنید. و شما تنها نیستید احتمالاً 80 تا 90 درصد مردم اینطور فکر میکنند. این مقاله به شما نشان میدهد که بیزنس مدل خیلی فراتر از اینهاست.
این اصطلاح هنوز نسبتاً جدید است و هنوز تردیدهای زیادی در مورد تعریف و نحوه کارکرد آن ایجاد میکند. در واقع، یک مدل کسب و کار کارآمد بسیار جامعتر و عمیقتر از نحوه محاسبه هزینههای یک شرکت از مشتریان است. این خود شامل شناسایی بخشهای مشتری، کانالهای تحویل، شرکای کلیدی و موارد دیگر است. بیزنس مدل خیلی فراتر از این است که یک شرکت چگونه پول در میآورد. و در اینباره توضیح میدهد که چگونه میتواند ارزش ایجاد کند و به مصرفکنندگان برساند.
بخشی از یک مدل کسب و کار شامل فعالیتهای مرتبط با تولید است: طراحی، تأمین، مواد اولیه، تولید(پشت صحنه). اما بخش دومی وجود دارد که شامل سایر فعالیتهای ضروری هنگام فروش محصول میشود: یافتن مخاطب، بستن فروش، توزیع محصول، ارائه خدمات(مرحله). این به دو طرف یک بیزنس مدلمعروف است. قسمت رو به مشتری صحنه و قسمت پشت پرده پشت صحنه است. بیشتر اوقات، ما فقط استراتژیهایی را میبینیم که برای ما«قابل مشاهده» است، اما نوآوریهای زیادی وجود دارد که اتفاق میافتد و ما متوجه آن نمیشویم.
ماهیت یک بیزنس مدل این است که روشی را تعریف میکند که از طریق آن شرکت تجاری ارزشی را به مشتریان ارائه میکند، مشتریان را ترغیب میکند تا برای ارزش پول بپردازند، و این پرداختها را به سود تبدیل میکند: بنابراین، فرضیه مدیریت را در مورد اینکه مشتریان چه میخواهند، چگونه آن را میخواهند، منعکس میکند. و اینکه چگونه یک شرکت می تواند سازماندهی کند تا این نیازها را به بهترین نحو برآورده کند، در ازاء انجام آن پول دریافت کند و سود کسب کند.
بنابراین، هر کسب و کاری به یک مدل کسب و کار خوب طراحی شده و متفکرانه بستگی دارد که همه این جنبهها را پوشش میدهد، به طوری که این شرکت بر پایهای قوی قرار میگیرد. پس بیایید اصول اولیه را مرور کنیم:
مدل کسب و کار چیست؟
طبق تعریف، بیزنس مدل منطق چگونگی ایجاد، ارائه و جذب ارزش یک شرکت را توصیف میکند. در یک مدل کسب و کار سه جزء کلیدی وجود دارد: ایجاد ارزش، ارائه ارزش و جذب ارزش. این نشان میدهد که بیزنس مدل حول محور پول نمیچرخد. حول ارزش میچرخد. این تعریف بیزنس مدل توسط مشاور سوئیسی الکساندر اوستروالدر در نتیجه پایاننامه دکترای خود با عنوان هستی شناسی مدل کسب و کار ایجاد شد که در آن او تعاریف مختلف بیزنس مدل را برای ایجاد یک تعریف واحد مورد تحقیق قرار داد. این سند بود که بعداً ابزار محبوب«بوم بیزنس مدل» را به وجود آورد.
یک بیزنس مدل چگونه عمل میکند؟
برای درک بهتر نحوه عملکرد یک مدل کسب و کار، اجازه دهید یک مثال را بررسی کنیم. اگر به صنعت خبر در قرن بیستم نگاه کنیم، سه جزء اصلی یک بیزنس مدل چگونه کار میکردند؟ صنعت خبر یا یک شرکت خبری چگونه ارزش ایجاد میکند؟ آنها از روزنامهنگاران میخواهند که مقاله بنویسند و روزنامه تولید کنند. آنها چگونه این ارزش را ارائه میدهند؟ آنها بچههای کاغذی داشتند که میرفتند و روزنامهها را در محلهها میدادند. و چگونه ارزش را به دست می آورند؟ آنها شرکتهایی خواهند داشت که در این روزنامه ها تبلیغ میکنند، آگهی میدهند.
حالا در قرن21 چطور؟ اخبار صنعت امروز چگونه به نظر میرسد؟ این دقیقاً همان سه ستون است، ایجاد، ارائه و گرفتن ارزش. اما به روش دیگری انجام میشود. بنابراین، ما مردمی که از پلتفرمهایی مانند گوگل و فیسبوک استفاده میکنیم، به جای اینکه روزنامهنگاران امروز ارزش ایجاد کنند، ارزش ایجاد میکنیم. این ما هستیم که محتوا تولید میکنیم. در این سیستمعاملهای اجتماعی مانند گوگل، فیسبوک، تؤییتر، اینستاگرام یا یوتیوب ارائه میشود. اینها همه پلتفرمهایی هستند که محتوایی را که ما ایجاد میکنیم ارائه میدهند. و آیا ارزش آن محتوای حفظ شده است؟ از طریق تبلیغات، تبلیغات گوگل، تبلیغات فیسبوک، تبلیغات یوتیوب به ثبت میرسند. بنابراین، روند همچنان یکسان است، اما بدیهی است که به روشی متفاوت بهروز شده و نوآوری شده است تا با فناوری قرن بیستویکم سازگار شود.
مجدداً، اگر به نمونهای از خواربارفروشی قرن بیستم نگاه کنیم، آنها با جمعآوری همه کالاها و محصولات از کشاورزان، از قصابیها در یک مکان، ارزش ایجاد میکنند. آنها اساساً با اجازه دادن به مردم برای آمدن به آن مکان و خرید هر آنچه که میخواهند در مقدار مورد نیاز، ارزش ارائه میکنند. و آنها این ارزش را در صندوق ثبت میکنند.
امروز، در قرن بیستویکم، باز هم همان روند، اما به روشی متفاوت انجام میشود. بنابراین شرکتهایی مانندHelloFresh و Deliveroo تقریباً در نحوه دریافت مواد غذایی و نحوه غذا خوردن ما متحول میکنند. بنابراین، به عنوان مثال، HelloFresh، روشی که آنها با ایجاد دستورالعملها ارزش ایجاد میکنند، و آنها آن دستورالعملها را به شما تحویل میدهند تا مجبور نباشید واقعاً به یک فروشگاه یا مکان فیزیکی بروید. چگونه آن ارزش را بدست میآورند؟ شما با کارت اعتباری خود به صورت آنلاین با هزینه ماهانه در وبسایت آنها مشترک میشوید.
بنابراین باز هم، روند همچنان یکسان است، ایجاد، ارائه و جذب ارزش است، اما ما میتوانیم روشی را که انجام میشود نوآوری کنیم. نوآوری مدل کسب و کار اینگونه عمل میکند. بنابراین باز هم، برای تأکید واقعاً، همهچیز به ارزش بستگی دارد. این در مورد پول نیست، در مورد ارزش است.
اهداف Business model
مدل کسب و کار یک طرح سطح بالا از نحوه فروش و عملکرد شرکت شما است. در عمل، جنبههای پایه هر کسب و کار، مانند ارزش پیشنهادی، فرآیندها، مخاطبان هدف، پیشنهادات، استراتژیها، ساختار سازمانی، فرآیندهای عملیاتی و سیاسی را شامل میشود. هدف، شناسایی محصول و یا خدماتی است که قرار است فروخته شود، و همچنین مردمی که به آنها عرضه میشود، در حالی که هزینههای مربوط به کل فرآیند تولید و فروش برای دستیابی به اهداف تعیینشده را پیشبینی میکند. به گفته استاد مدیریت، پیتر دراکر، “یک بیزنس مدل قرار است تعیین کند که مشتری شما چه کسانی هستند، چه ارزشی میتوانید برای مشتری ایجاد یا اضافه کنید و چگونه میتوانید آن را با هزینههای معقول انجام دهید.”
به طور کلی، مدل کسب و کار علاوه بر ارائه یک مسیر و جهت برای شرکت، به جذب سرمایهگذاران، جذب استعدادها و ایجاد انگیزه در تیم نیز کمک میکند. بیزنس مدل ابزاری مهم در دنیای شرکتهای امروزی است.
آیا مدل درآمد همان مدل کسب و کار است؟
اکثریت قریب به اتفاق فکر میکنند که یک بیزنس مدل همان مدل درآمدی است. یک مدل درآمد توضیح میدهد که چگونه یک شرکت از طریق جریانهای مختلف درآمد خود درآمد کسب میکند و این مدل کسب و کار نیست. مدل درآمد بخشی از بیزنس مدل است، اما همهی آن نیست. بیزنس مدل وسیعتر و موارد بیشتری را پوشش میدهد.
چگونه یک بیزنس مدل را توسعه دهیم؟
بهترین راه برای عملی کردن فرآیند توسعه مدل کسب و کار، جمعآوری افراد با تخصصهای مختلف در یک کارگاه بصری است. توسعه یک بیزنس مدل شامل استفاده از ابزارهای بصری مانند بوم بیزنس مدل است که به عنوان زبان مشترک بین شرکتکنندگان عمل میکند.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت