0
No products in the cart.

نحوه ایجاد یک تحلیل رقابتی

دسته بندی :مدیریت کسب و کار 25 دسامبر 2022 chehrehbartar 216
نحوه ایجاد یک تحلیل رقابتی

ایجاد تحلیل رقابتی

چه در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا بازی در یک بازی فوتبال باشید، درک رقابت شما برای موفقیت بسیار مهم است. در حالی که ممکن است در دفتر کار به تاچ داون امتیاز نزنید، هدف شما این است که معاملات تجاری با مشتریان به دست آورید یا با محصولات خود مشتریانی را به دست آورید. روش آماده‌سازی برای ورزشکاران و صاحبان مشاغل مشابه است – هنگامی که نقاط قوت و ضعف خود را در مقابل رقبای خود درک کردید، می‌توانید سطح خود را ارتقاء دهید. در این راهنمای چهره برتر، مراحل تجزیه و تحلیل رقابتی را بیان می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید از این استراتژی بازاریابی برای بهبود کسب‌وکارتان استفاده کنید. با الگوی رایگان تجزیه و تحلیل رقبای ما، می‌توانید تشخیص دهید که با چه کسی مخالف هستید و یک طرح تجاری روشن‌تر ایجاد کنید.

این را هم بخوانید: روش های کم هزینه برای بازاریابی

تحلیل رقابتی چیست؟

تجزیه و تحلیل رقابتی شامل شناسایی رقبای مستقیم و غیرمستقیم با استفاده از تحقیقات برای آشکار کردن نقاط قوت و ضعف آن‌ها در رابطه با رقبای شماست. رقبای مستقیم همان محصول را برای مخاطبان مشابه شما عرضه می‌کنند، در حالی که رقبای غیرمستقیم همان محصول را به مخاطبان متفاوتی عرضه می‌کنند. پس از شناسایی رقبای خود، می‌توانید از اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنید برای دیدن جایگاه خود در چشم‌انداز بازار استفاده کنید.

چه چیزی در یک تحلیل رقابتی باید گنجانده شود؟

هدف از این نوع تحلیل، کسب مزیت رقابتی در بازار و بهبود استراتژی کسب‌وکار شما است. بدون تجزیه و تحلیل رقابتی، دانستن اینکه دیگران برای جذب مشتریان یا مشتریان در بازار هدف شما چه کاری انجام می‌دهند دشوار است. گزارش تحلیل رقابتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نحوه ایجاد یک تحلیل رقابتی

نحوه ایجاد یک تحلیل رقابتی

توضیحی از بازار هدف شرکت شما

  • جزئیات مربوط به محصول یا خدمات شما در مقایسه با رقبا
  • سهم بازار فعلی و پیش‌بینی شده، فروش و درآمد
  • مقایسه قیمت
  • تحلیل استراتژی بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی
  • تفاوت در رتبه‌بندی مشتریان

برای ارزیابی اثربخشی استراتژی، جزئیات محصول یا خدمات خود را با رقبا مقایسه خواهید کرد. با مقایسه معیارهای موفقیت در بین شرکت‌ها، می‌توانید تصمیمات مبتنی بر داده بگیرید.

چگونه یک تحلیل رقابتی انجام دهیم

این پنج مرحله را دنبال کنید تا گزارش تحلیل رقابتی خود را ایجاد کنید و دید وسیعی از جایی که در بازار مناسب هستید به دست آورید. این فرآیند می‌تواند به شما کمک کند که تعداد انگشت شماری از رقبا را در یک زمان تجزیه و تحلیل کنید و بهتر به مشتریان هدف خود نزدیک شوید.

  1. یک نمای کلی از رقبا ایجاد کنید

در مرحله اول، بین پنج تا 10 رقیب را برای مقایسه با شرکت خود انتخاب کنید. رقبایی که انتخاب می‌کنید باید محصولات یا خدمات مشابه و مدل کسب‌وکار مشابهی با شما داشته باشند. همچنین باید ترکیبی از رقبای مستقیم و غیرمستقیم را انتخاب کنید تا بتوانید ببینید که چگونه بازارهای جدید ممکن است بر شرکت شما تأثیر بگذارد. انتخاب رقبای تازه‌کار و باتجربه، تحلیل شما را متنوع‌تر می‌کند.

نکته: برای یافتن رقبا در صنعت خود، از Google یا Amazon برای جستجوی محصول یا خدمات خود استفاده کنید. نتایج برتر به احتمال زیاد رقبای شما هستند. اگر یک استارت‌آپ هستید یا به یک بازار خاص خدمات می‌دهید، ممکن است لازم باشد برای یافتن رقبای مستقیم خود، عمیق‌تر در رتبه‌بندی فرو بروید.

  1. تحقیقات بازار انجام دهید

هنگامی که رقبای مورد نظر خود را برای تجزیه و تحلیل بشناسید، تحقیقات عمیق بازار را آغاز خواهید کرد. این ترکیبی از تحقیقات اولیه و ثانویه خواهد بود. تحقیقات اولیه مستقیماً از مشتریان یا خود محصول می‌آید، در حالی که تحقیقات ثانویه اطلاعاتی هستند که قبلاً جمع‌آوری شده‌اند. سپس، داده‌هایی را که در یک الگوی تحقیقاتی کاربر جمع‌آوری می‌کنید، پیگیری کنید.

تحقیقات اولیه بازار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خرید محصولات یا خدمات رقبا
  • مصاحبه با مشتریان
  • انجام نظرسنجی آنلاین از مشتریان
  • برگزاری گروه‌های متمرکز حضوری
  • تحقیقات بازار ثانویه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • بررسی وب‌سایت‌های رقبا
  • ارزیابی وضعیت اقتصادی فعلی
  • شناسایی پیشرفت‌های تکنولوژیکی
  • خواندن سوابق شرکت

نکته: ابزارهای تجزیه و تحلیل موتورهای جستجو مانند Ahrefs و SEMrush می‌توانند به شما کمک کنند تا وب‌سایت‌های رقبا را بررسی کنید و اطلاعات مهم SEO مانند کلمات کلیدی مورد نظر آن‌ها، تعداد بک لینک‌هایی که دارند، و سلامت کلی وب‌سایت‌شان را به دست آورید.

نحوه ایجاد یک تحلیل رقابتی

نحوه ایجاد یک تحلیل رقابتی

قالب تحقیق رایگان کاربر

  1. مقایسه ویژگی‌های محصول

مرحله بعدی در تجزیه و تحلیل شما شامل مقایسه محصول شما با محصولات رقبای شما است. این مقایسه باید ویژگی به ویژگی محصولات را تجزیه کند. در حالی که هر محصول ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، اکثر محصولات احتمالاً شامل موارد زیر هستند:

  • قیمت
  • خدمات ارائه شده است
  • سن مخاطب در خدمت
  • تعداد ویژگی‌ها
  • سبک و طراحی
  • سهولت استفاده
  • نوع و تعداد گارانتی
  • پشتیبانی مشتری ارائه شده است
  • کیفیت محصول

نکته: اگر جدول ویژگی‌های شما بیش از حد طولانی شد، این مرحله را با فهرست کردن ویژگی‌هایی که فکر می‌کنید برای تجزیه و تحلیل شما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، خلاصه کنید. ویژگی‌های مهم ممکن است شامل هزینه، مزایای محصول و سهولت استفاده باشد.

  1. بازاریابی محصول را مقایسه کنید

مرحله بعدی در تجزیه و تحلیل شما شبیه به مرحله قبل خواهد بود، با این تفاوت که شما تلاش‌های بازاریابی رقبای خود را به جای ویژگی‌های محصول مقایسه خواهید کرد. برخلاف ماتریس ویژگی‌های محصول که ایجاد کرده‌اید، باید برای رونمایی از برنامه بازاریابی هر شرکت عمیق‌تر بروید.

حوزه‌هایی که می‌خواهید تحلیل کنید عبارتند از:

  • رسانه‌های اجتماعی
  • کپی سایت
  • تبلیغات پولی
  • بیانیه‌های مطبوعاتی
  • کپی محصول

همانطور که موارد فوق را تجزیه و تحلیل می‌کنید، برای بررسی عمیق‌تر استراتژی‌های بازاریابی هر شرکت، سؤالاتی بپرسید. سؤالاتی که باید بپرسید در صنعت متفاوت است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • چه داستانی را می‌خواهند بگویند؟
  • چه ارزشی برای مشتریان خود دارند؟
  • مأموریت شرکت آن‌ها چیست؟
  • صدای برند آن‌ها چیست؟

نکته: در این مرحله می‌توانید با ارجاع به پایگاه مشتریان رقبای خود، چه از وب‌سایت آن‌ها یا از توصیفات، جمعیت‌شناسی هدف رقبای خود را شناسایی کنید. این اطلاعات می‌تواند به شما در ایجاد شخصیت مشتری کمک کند. وقتی بتوانید تصور کنید که رقیب شما به طور فعال چه کسی را هدف قرار می‌دهد، می‌توانید تاکتیک‌های بازاریابی آن‌ها را بهتر درک کنید.

  1. از تحلیل SWOT استفاده کنید

هوش رقابتی بخش قابل توجهی از چارچوب تجزیه و تحلیل رقبای شما را تشکیل می‌دهد، اما هنگامی که اطلاعات خود را جمع‌آوری کردید، می‌توانید تمرکز را به شرکت خود برگردانید. تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف شرکت خود را شناسایی کنید. همچنین به تبدیل نقاط ضعف به فرصت و ارزیابی تهدیدهایی که با آن مواجه هستید بر اساس رقابت‌تان کمک می‌کند.

در طول تجزیه و تحلیل SWOT، از خود بپرسید:

  • چه کار را خوب انجام می‌دهیم؟
  • چه چیزی را می‌توانستیم بهبود دهیم؟
  • آیا در خدمات ما شکاف‌های بازار وجود دارد؟
  • چه روندهای جدید بازار در افق است؟

نکته: تحقیق شما از مراحل قبلی در تجزیه و تحلیل رقابتی به شما کمک می‌کند به این سؤالات پاسخ دهید و تجزیه و تحلیل SWOT خود را تکمیل کنید. شما می‌توانید یافته‌های خود را به صورت بصری در یک ماتریس SWOT ارائه کنید، که یک نمودار چهار جعبه‌ای است که بر اساس دسته‌بندی تقسیم می‌شود.

  1. جایگاه خود را در چشم‌انداز بازار شناسایی کنید

آخرین گام در تحلیل رقابتی شما این است که بفهمید در چشم‌انداز بازار در کجا قرار دارید. برای انجام این کار، یک نمودار با محور X و Y ایجاد خواهید کرد. این دو محور باید نشان‌دهنده مهم‌ترین عوامل برای رقابت در بازار شما باشد.

به عنوان مثال، محور X ممکن است نشان‌دهنده رضایت مشتری باشد، در حالی که محور Y ممکن است نشان‌دهنده حضور در بازار باشد. سپس هر رقیب را بر اساس مختصات(x,y) آن‌ها بر روی نمودار رسم می‌کنید. شما همچنین شرکت خود را در این نمودار ترسیم خواهید کرد، که به شما ایده می‌دهد که در رابطه با رقبای خود در چه جایگاهی قرار دارید.

این نمودار برای اهداف اطلاعاتی گنجانده شده است و چشم‌انداز بازار آسانا یا چشم‌انداز بازار صنعت خاصی را نشان نمی‌دهد.

نکته: در این مثال، سه شرکت را می‌بینید که حضور بیشتری در بازار و رضایت مشتری بیشتری نسبت به شما دارند، در حالی که دو شرکت در بازار حضور مشابهی دارند اما رضایت مشتری بالاتری دارند. این داده‌ها باید فرآیند حل مشکل را به سرعت آغاز کنند، زیرا اکنون می‌دانید که کدام رقبا بزرگترین تهدید هستند و می‌توانید ببینید که در کجا کوتاهی می‌کنید.

chehrehbartar

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: