0
No products in the cart.

هرآنچه که درباره‌‏ی طرح مالی کسب و کار باید بدانید!

دسته بندی :مدیریت کسب و کار 6 دسامبر 2022 chehrehbartar 433
طرح مالی کسب و کار (بیزنس پلن)

طرح مالی کسب و کار (بیزنس پلن) چیست؟

به عنوان صاحب یک کسب و کار، انتخاب مسیری که کسب و کار شما با طی کردن آن در طول ماه‏ها یا سال‏های آینده به سوددهی و توسعه‏‌ی پایدار می‏رسد امری حیاتیست. طرح مالی کسب و کار یا همان Business Plan برنامه‌‏ای جامع برای تبدیل ایده‌‏های خام به درآمد است. محتوای این برنامه شامل مواردی همچون پیش‌بینی فروش، پیش‏بینی هزینه‌ها، برنامه‏ریزی برای منابع درآمد، تخمین سود، استراتژی‏های عملیاتی، ساختار سازمانی و سلسله مراتبی و غیره می‏شود. در حقیقت طرح مالی کسب و کار سندی‏ست که نشان می‏دهد یک ایده‌‏ی عملیاتی با منابع مالی پیش‏بینی شده همخوانی داشته و قابل اجراست! به همین دلیل ما در این مقاله چهره برتر به بررسی طرح مالی کسب و کار می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

این را هم بخوانید:

مراحل تدوین طرح مالی کسب و کار

  1. خلاصه عملیات (Executive Summary)

این بخش قرار است خلاصه‏ای را برای خوانندگان فراهم کند تا با مطالعه آن بتوانند از جایگاه، اهداف و استراتژی‏های کسب و کار آگاه شده و بر این اساس در مورد سرمایه‏گذاری در کسب و کار یا همکاری با آن تصمیم بگیرند. البته این بخش برای شرکت‏های تازه تاسیس و کسب و کارهای با سابقه می‏بایست به شیوه متفاوتی تدوین شود. خلاصه عملیات باید شامل موارد زیر شود:

  • کسب و کار شما چه‏کاری انجام می‏دهد؟
  • هدف کسب و کار شما چیست؟
  • چه چیزی می‏فروشید و چرا کالای شما با کالاهای موجود در بازار متفاوت است؟
  • بازار هدف شما کیست؟
  • چگونه می‏خواهید به این بازار هدف دست پیدا کنید؟ (استراتژی مارکتینگ)
  • در حال حاضر وضعیت مالی شما چگونه است؟
  • پیش‏بینی می‏کنید که چقدر سوددهی خواهید داشت؟
  • چه بودجه‏ای لازم دارید؟
  • چه کسانی در این کسب و کار دخیل هستند؟
طرح مالی کسب و کار (بیزنس پلن)

طرح مالی کسب و کار (بیزنس پلن)

  1. تعیین ماموریت کسب و کار

به این سوالات پاسخ دهید: چرا کسب و کار شما وجود دارد؟ چه نیازهایی از بازار را قرار است برطرف کند؟ چه خدماتی ارائه خواهد کرد؟ این بخش در حقیقت مقدمه‏ایست بر چرایی حضور کسب و کار شما در بازار، دلایل متفاوت بودن آن، قابلیت‏ها و پتانسیل‏های آن، و اینکه چرا سرمایه‏گذاری در این کسب و کار حرکتی منطقی است. برخی از اجزایی که می‏بایست در این بخش ظاهر شوند عبارتند از:

  • ساختار کسب و کار
  • نوع مالکیت آن (خصوصی، عمومی، محدود، یا مشترک؟)
  • مدل کسب و کار
  • پیش‏زمینه‏ای در خصوص کسب و کار یا تاریخ آن
  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کار
  • اعضای گروه شامل اعضای کلیدی و حقوق آن‏ها
  1. تحلیل بازار

انتخاب بازاری صحیح برای کسب و کارتان امری حیاتیست، بازاری مملو از مشتریانی که به محصول شما نیاز دارند و قدر آن را می‏دانند! اگر بازار اشتباه یا حتی بازار صحیح اما در زمان اشتباه انتخاب کنید برای فروش کالای خود با مشکلاتی اساسی روبرو خواهید شد. تحلیل بازار بخشی کلیدی از طرح کسب و کار شماست، حتی اگر هیچ شخص دیگری بجز شما آن را نخواند. تحلیل بازار می‏بایست شامل مروری بر تخمین بازار، موقعیت کسب و کار شما در بازار، و بررسی رقابت موجود در بازار باشد. آنالیز SWOT یا همان تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‏ها و تهدیدات در این بخش امری ضروری است. جدول زیر نمونه‏ای از آنالیز SWOT می‏باشد:

نقاط قوت
• تجربه در توسعه کسب و کار اینترنتی
• تجربه‏ی مدیریت تبلیغات قوی
• محصول پتنت شده
• قرارداد انحصاری با شرکت تولیدکننده

نقاط ضعف
• عدم وجود تجربه در مدیریت تیم
• محصول شکستنی است، که باربری را گران‏تر می‏کند
فرصت‏ها
• رشد پایدار فروش در گروه کالایی مورد نظر
• عدم وجود شرکت پیشرو در فروش، عمدتا فروشندگان خرد

تهدیدات
• قوانین در دست تصویب در خصوص بازار بین المللی محصول مورد نظر

  1. تعیین سازوکار مدیریتی و سازمانی

این بخش باید به خوانندگان نشان بدهد که چه کسی مدیریت کسب و کار را به عهده دارد. ساختار حقوقی شرکت خود را در این بخش با جزئیات بین نمایید. اگر تیم مدیریتی دارید، از یک چارت مدیریتی استفاده کنید تا ساختار داخلی شرکت را که شامل نقش‏ها، وظایف، و روابط میان اعضای تیم می‏شود نشان بدهید. نقش هر فرد در موفقیت کسب و کار را در این بخش روشن سازید.

  1. تعیین بازار هدف

مشتری ایده‏ال شما که بازار هدف نام دارد شالوده‏ی طرح کسب و کار شماست. تصمیمات استراتژیک می‏بایست با در نظر داشتن این مشتری ایده‏آل اتخاذ شوند. مشخصه‏بندی بازار هدف شامل موارد زیر می‏شود:

  • محل زندگی مشتری‏ها
  • گروه سنی آن‏ها
  • سطح تحصیلات آن‏ها
  • برخی الگوهای رفتاری معمول
  • محل کارشان
  • فن‏آوری مورد استفاده توسط آن‏ها
  • درآمدشان
  • ارزش‏ها، باورها، و نظراتشان
طرح مالی کسب و کار (بیزنس پلن)

طرح مالی کسب و کار (بیزنس پلن)

  1. تعیین برنامه‏ی بازاریابی (مارکتینگ)

تلاش‏های بازاریابی شما مستقیما از دل بازار هدف شما بیرون می‏آید. برنامه‏ی بازاریابی می‏بایست مشخص کننده تصمیمات فعلی و استراتژی‏های آینده‏ی شما باشد تا نشان دهد چگونه ایده‏های شما منطبق بر نیاز بازار هدف می‏باشد. برای مثال اگر میخواهید به صورت گسترده در بازاریابی اینستاگرامی سرمایه‏گذاری کنید می‏بایست پیش از آن بررسی کنید که اینستاگرام تا چه حد توسط بازار هدف شما مورد استفاده قرار میگیرد. بیشتر برنامه‏های بازاریابی شامل چهار موضوع کلیدی میشوند:

  • قیمت محصول و دلیل تعیین چنین قیمتی برای آن
  • محصول و نحوه متفاوت بودن آن با نمونه‏های مشابه در بازار
  • تبلیغات برای بازار هدف
  • محل عرضه محصول

  1. برنامه‏‌ریزی مالی

مهم نیست که چقدر کسب و کار شما بزرگ باشد یا چه ایده‏های درخشانی در سر میپرورانید، هیچ چیز مهم تر از سلامت مالی کسب و کار شما نیست! مردم تمایل دارند با کسب و کاری تجارت و همکاری کنند که انتظار داشته باشند در آینده پیش‏رو مشغول به فعالیت است و بازدهی دارد. میزان جزئیات ذکر شده در برنامه ریزی مالی شما به اهداف و بازار هدفتان بستگی دارد اما باید سه دیدگاه عمومی را در این برنامه ذکر کنید: بیانیه‏ی درآمدی، ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد.

چه کسانی به طرح کسب و کار نیاز دارند؟

طرح کسب و کار در مرحله اول قرار است شما را به عنوان صاحب و هادی در جهت اتخاذ تصمیمات صحیح و استراتژی‏های عملی یاری کند، پس حتما طرحی واقعی و اصلی تنظیم کنید. برخی از کسانی که میتوانند مخاطب این طرح باشند عبارتند از:

  • شرکت‏هایی که قصد همکاری با کسب و کار شما برای تولید یا پخش محصولات را دارند.
  • مشتریانی که می‏خواهند علاوه بر استفاده از کالاها در کسب و کار شما سرمایه‏گذاری نیز انجام بدهند.
  • رقبایی که بولتن یا وبسایت شرکت را می‏خوانند.
  • شرکت کنندگان در کنفرانسی که برای تبلیغ و معرفی شرکت و محصولات آن برپا شده است.
chehrehbartar

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: