0
No products in the cart.

بوم مدل کسب و کار چیست؟

دسته بندی :مدیریت کسب و کار 26 نوامبر 2022 chehrehbartar 402
بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار

اگر تا به حال برای یک شرکت برنامه‌ریزی کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که قطعات متحرک زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. پیدا کردن یک نمای متمرکز و ضروری برای همه‌چیز ممکن است دشوار باشد. خوشبختانه، اینجاست که بوم مدل کسب و کار ایفای نقش می‌کند. تا انتهای این مقاله چهره برتر با ما همراه باشید تا به شرح کامل این موضوع بپردازیم.

تعریف بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار یک نمایش بصری از یک مدل کسب‌وکار است که تمام عوامل استراتژیک کلیدی را پررنگ می‌کند. به عبارت دیگر، یک مرور کلی، جامع و کامل از عملکرد شرکت، مشتریان، جریان‌های درآمد و موارد دیگر است.

تعریف واقعی بوم مدل کسب و کار اولین بار توسط الکساندر اوستروالدر، کارآفرین و مشاور سوئیسی ارائه شد، اما در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت.

– هدف از بوم مدل کسب و کار چیست؟

به غیر از ارائه یک نمای کلی از مدل کسب و کار، این بوم ها شرکت‌ها را قادر می‌سازند تا استراتژی خود را تجسم و تجزیه و تحلیل کنند. این شامل به‌روزرسانی مدل در حین تکامل شرکت، به مانند تغییرات در بازار، جریان‌های جدید یا توسعه است.

بوم مدل کسب‌وکار منبع مرکزی و مشترک دانش را فراهم می‌کند که از طریق آن هر بخش می‌تواند ورودی منحصر به فرد خود را از حوزه‌های مربوط اضافه کند.

این یک الگو است که تجارت را تعریف می‌کند. به طور خاص، نحوه تعامل هر بخش با بخش‌های دیگر. به عنوان مثال، درک ارزش پیشنهادی، مشتری هدف و کانال‌هایی که از طریق آنها درگیر هستند، همه باید با هم تحلیل شوند، نه فقط در خلاءهای فردی.

روش دیگر، بوم مدل کسب و کار می‌تواند توسط سازمان‌ها برای برنامه‌ریزی، ارزیابی یا اجرای مدل‌های جدید به طور کلی استفاده شود. به این ترتیب، بوم موارد ضروری کلیدی را برجسته می‌کند و تضمین می‌کند که هیچ عامل حیاتی فراموش نمی‌شود. اگر بوم ناقص باشد، استراتژی مربوط نیز ناقص است.

بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار

– عناصر بوم مدل کسب و کار

یک بوم مدل کسب و کار شامل موارد زیر است:

قسمت مشتریان

چه B2B و چه B2C، همه مشاغل مشتری خود را دارند. این‌ها افراد یا سازمان‌هایی هستند که محصولات شما را می‌خرند، از خدمات شما استفاده می‌کنند یا برای ایجاد سود ضروری هستند.

مشتریان را می‌توان از طریق روش‌های مختلف تعریف کرد، اما مهم است که ابتدا بر مشتریان اصلی تمرکز کنید، سپس مشتریان آینده کمتر بحرانی یا بالقوه را ارزیابی کنید. بوم باید همچنین عوامل زیر را ارزیابی کند:

نیازهای فعلی و آینده: مشتریان به دنبال چه چیزی هستند و ممکن است در آینده نزدیک به دنبال چه چیزهایی باشند؟

جمعیت شناسی عمومی: محدوده سنی، مکان، علایق و غیره

دوست‌داشتن ها، دوست‌نداشتن ها و نکات دردناک: مشتریان شما از چه چیزی لذت می‌برند و چه چیزی آن‌ها را به تعویق می‌اندازد؟ دانستن این موضوع به درک بهترین شیوه برای نزدیک شدن به آن‌ها کمک می‌کند.

روابط با بخش‌های دیگر: اگر کسب‌وکار شما متکی به تعامل گروه‌های مختلف باشد، این مهم است. برای مثال Airbnb هم صاحبان ملک و هم میهمانان را دارد، استراتژی کسب‌وکار تنها در صورتی کار می‌کند که هر دو راضی باشند.

علاوه بر این، می‌توانید بخش‌های دیگری را فهرست کنید که ممکن است در آینده از محصول یا خدمات استفاده کنند. این امر مسیرهای آینده‌ای را که استراتژی می‌تواند در آن حرکت کند، پس از کسب موفقیت با مخاطبان اصلی و اصلی، برجسته می‌کند.

گزاره ارزش

ارزش پیشنهادی یک شرکت مجموع محصولات و خدمات مختلف آن است، به ویژه در رابطه با اینکه چگونه به طور منحصر به فردی در بین رقبا خودنمایی می‌کند. به زبان عامیانه: چه عامل منحصر به فردی است که این تجارت را بهتر از دیگری می‌کند؟

اوستروالدر، خالق بوم مدل کسب و کار، همچنین بیان کرده است که سازمان‌ها باید چیزی منحصر به فرد ارائه دهند و علاوه بر این، این باید فوراً از طریق رقابت قابل تشخیص باشد.

پیشنهاد ارزش می‌تواند به سادگی ارزان‌تر، سریع‌تر، کارآمدتر یا در دسترس‌تر بودن نسبت به رقیب باشد. با این ترتیب، تقریباً می‌توانیم همه مقادیر را در دو دسته کلی قرار دهیم:

کمی. این به مزایایی اشاره دارد که به راحتی قابل شمارش است. از دیدگاه مشتری، این بدان معناست که آن‌ها را می‌توان به راحتی با رقبا مقایسه کرد. نمونه‌هایی از آن می‌تواند شامل قیمت‌گذاری یا سرعت باشد. کاربران ممکن است به راحتی سرویس شما را انتخاب کنند زیرا ارزان‌تر یا سریع‌تر است.

کیفی. این به مفاهیم انتزاعی به مانند ارزش یا تجربه اشاره دارد. مفاهیمی که به راحتی با اعداد سخت قابل اندازه‌گیری نیستند، اما با این وجود، پاسخ احساسی قوی به مخاطبان شما می‌دهند. نمونه‌هایی از این می‌تواند شامل ویژگی‌های مختلفی باشد، مانند استفاده از محصولات محلی، دوستدار محیط‌زیست یا داشتن یک رویکرد شخصی و مشتری محور که رقبا فاقد آن هستند.

راه دیگر برای بیان ارزش اصلی این است که بپرسید تمایل دارید مشتریان چه چیزی را به خاطر بسپارند. وقتی نوبت به توصیه کسب‌وکارتان به دیگران می‌رسد، مزیتی که مردم باید به آن اشاره کنند چیست؟ این آن ارزشی است که سازمان شما بدان نیاز دارد، بنابراین باید روی بوم باشد.

البته ارزش شما نیز باید حفظ شود. به عنوان مثال، اگر ارزش شما در این باشد که تنها سرویس در یک منطقه مربوط باشید، چه اتفاقی می‌افتد وقتی رقیب بزرگ‌تری در نهایت تصمیم به نقل مکان می‌گیرد؟ بوم مدل کسب و کار باید این نقاط ضعف را پررنگ کند تا بهتر برنامه‌ریزی شود.

بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار

کانال‌ها

تعامل شما و مشتری چگونه خواهد بود؟ هنگامی که مشتری خود را تعریف کردید و همچنین ارزش منحصربه‌فردتان را مشخص کردید، این امر بر کانال‌هایی که استفاده می‌کنید تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، اگر مخاطبان شما مشغول و در حال حرکت هستند، یک خط تلفن همراه ضروری خواهد بود. به همین ترتیب، اگر مکان‌های خاصی را هدف قرار می‌دهید، شاید حضور فیزیکی نیز لازم باشد؟ آنچه در اینجا مهم است این است که نقاط تماس زیادی را که مشتریان شما ممکن است در نظر بگیرید و موارد مفید را برجسته کنید.

با این حال، باید توجه داشت که کانال‌ها می‌توانند در طول زمان تطبیق دهند و این یکی از زمینه‌هایی است که احتمالاً بوم مدل کسب‌وکار در آن به‌روز می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که دومینو برای اولین‌بار شروع به کار کرد، تنها چند گزینه وجود داشت، یعنی شماره‌گیری از فروشگاه یا مراجعه حضوری. اختراع اینترنت و اپلیکیشن‌های موبایل به سرعت این موضوع را تغییر داد و اکنون بیش از 10 روش مختلف از جمله تلویزیون‌های هوشمند، ادغام شل و دستورات صوتی وجود دارد.

با این حال، تصمیم برای گسترش محصولات دیجیتالی جدید فقط از روی سرگرمی اتفاق نیفتاد. بوم مدل کسب‌وکار نیازهای مشتری(کارآیی و تمایل به تلاش کمتر) را با ارزش پیشنهادی آن‌ها(ساده کردن سفارش و تحویل غذا تا حد امکان) برای تعریف کانال‌های جدید در نظر گرفت.

ارتباط با مشتری

این بخش ارتباط شما با هر مشتری به خوبی را پوشش می‌دهد. شامل این است که چگونه مشتریان برای اولین‌بار از کسب‌وکار شما استفاده کردند، چگونه این مشتریان اولیه را حفظ کردید و در نهایت، چگونه تجارت مخاطبان خود را افزایش خواهد داد. در اینجا باید چندین فاکتور را در نظر گرفت، به خصوص در مورد نوع رابطه‌ای که می‌خواهید:

دستیار شخصی. در این فرم‌ها، خدمات به مشتری ضروری است. مشتریان یک رویکرد شخصی از شرکت شما می‌خواهند و به نوبه خود، شما یک رویکرد مستقیم متناسب با نیازهای خاص آنها ارائه می‌دهید. این اغلب شامل داشتن کارمندان به مشتریان خاص(مانند موقعیت فروش یا توسعه تجارت) قبل و بعد از خود فرآیند فروش است. این گزینه‌ای ست که یک بانک ممکن است برای مشتریان تجاری خود داشته باشد. اینکه تا چه اندازه این رابطه دقیق اختصاص داده شده است به ماهیت خدمات شما و همچنین مشتریان شما بستگی دارد.

اتوماسیون و سلف سرویس. از طرف دیگر، ممکن است به هیچ‌وجه تمایلی به داشتن یک رابطه مستقیم و شخصی نداشته باشید. این اغلب در فروشگاه‌های تجارت الکترونیک یافت می‌شود، برای مثال؛ مشتریان فقط می‌خواهند بدون اینکه با کسی صحبت کنند مرور کنند و خرید کنند. اتوماسیون می‌تواند این را از طریق شخصی‌سازی، بدون اطلاع مشتری، مانند مشاهده توصیه‌شده نتفلیکس، افزایش دهد.

جوامع از طرف دیگر، اگر مخاطبان هدف شما یک بخش، بخش یا منطقه خاص هستند، ممکن است تمایل داشته باشید یک انجمن ایجاد کنید. در این رویکرد، مدل کسب‌وکار شما افراد دارای علایق مشترک را گرد هم می‌آورد تا اقدامات بیشتری را فراهم کند.

بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار

جریان‌های درآمد

در نهایت، یک شرکت باید به سود تبدیل شود. در بوم مدل کسب‌وکار، این با جریان‌های درآمد نشان داده می‌شود، کانال‌های مختلفی که می‌توان با آن درآمد ایجاد کرد.

مزایای بوم مدل کسب و کار

با تشکر از داشتن همه‌چیز در یک مکان، افراد در شرکت می‌توانند درک فوری از مدل کسب‌وکار به عنوان یک کل به دست آورند. این به راحتی قابل تفسیر است و منبعی از حقیقت را برای استراتژی گسترده تر ارائه می‌دهد.

– بهبود و تکرار سریع

با اتصال همه‌چیز، سازمان‌ها می‌توانند ببینند که چگونه هر بخش از کسب‌وکار با ساختار گسترده‌تر کار می‌کند. اینجاست که افراد می‌توانند عیوب را برجسته کنند یا راه‌حل‌ها را شناسایی کنند. با مقایسه همه عوامل، مانند مشتریان، جریان‌های درآمد و هزینه‌ها، شرکت می‌تواند شروع به بهبودهای استراتژیک کند که ممکن است قبلاً شناسایی نشده بود.

– قابل اشتراک گذاری

هیچ‌کس نمی‌خواهد هر چیزی را که می‌خواهد از طریق استراتژی کسب‌وکار بگذراند، از طریق یک ارائه 2ساعته بگذراند. تعریف بوم مدل کسب‌وکار روش بهتری برای نشان دادن این طرح است. می‌توان آن را به راحتی به افراد جدید نشان داد تا به سرعت بخشیدن به آن‌ها کمک کند، در حالی که تغییرات ساده نیاز به توضیح گسترده ندارند. مردم می‌توانند ببینند که چگونه بر روی بوم به روز شده قرار می‌گیرند.

بوم مدل کسب‌وکار راهی مؤثر برای گردآوری تمام عناصر استراتژی شما، از هزینه‌های اولیه گرفته تا جریان‌های مشتری و درآمد است. انجام این کار به ورود همه بخش‌های شرکت شما کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد یک دید کلی، اما عمیق از مدل کسب‌وکار مورد نظر داشته باشید. چه پیشنهاد به روزرسانی برای یک استراتژی موجود یا توسعه یک شرکت کاملاً جدید، بوم یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت یک نمای کلی اولیه و ارزیابی مسیرها در اسرع وقت است.

chehrehbartar

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: