دنیای متاورس (metaverse) چیست؟
متاورس چیست؟
در حوزه علمی تخیلی، «متاورس» تکرار فرضی اینترنت بهعنوان یک دنیای مجازی واحد، جهانی و همهجانبه است که با استفاده از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) هدست تسهیل میشود. در کاربرد محاوره، «متاورس» شبکهای از جهانهای مجازی سه بعدی است که بر ارتباط اجتماعی متمرکز شده است.
اصطلاح “metaverse” در رمان علمی تخیلی سال 1992 Snow Crash به عنوان پرمانتو از «متا» و «جهان» نشأت گرفت. علاقه اخیر به توسعه متاورس تحت تأثیر Web3، مفهومی برای تکرار غیرمتمرکز اینترنت است. Web3 و metaverse بهعنوان کلمات کلیدی برای اغراق در پیشرفت توسعه فناوریها و پروژههای مرتبط مختلف برای اهداف روابط عمومی استفاده شدهاند. حفظ حریم خصوصی اطلاعات، اعتیاد کاربر و ایمنی کاربر نگرانیهایی در دنیای متاورز هستند که ناشی از چالشهایی است که رسانههای اجتماعی و صنایع بازیهای ویدئویی به طور کلی با آن مواجه هستند.
این را هم بخوانید: رابط کاربری (UI Design) چیست؟ طراح رابط کاربری کیست؟
متاورس دقیقاً چیست؟
هر آنچه که هرگز نمیخواستید در مورد آینده بدانید، صحبت درباره آینده است. به گفته مدیران عامل فناوری مانند مارک زاکربرگ یا ساتیا نادلا در مورد آن، Metaverse آینده اینترنت است. یا یک بازی ویدیوئی است. نزدیک به شش ماه از زمانی که فیسبوک اعلام کرد در حال تغییر نام تجاری به متا است و آینده خود را بر روی Metaverse آینده متمرکز خواهد کرد، میگذرد. در زمان پس از آن، معنای این اصطلاح روشنتر نشده است. متا در حال ساخت یک پلتفرم اجتماعی واقعیت مجازی است، Roblox بازیهای ویدئویی تولید شده توسط کاربر را تسهیل میکند، و برخی شرکتها چیزی بیشتر از دنیای بازیهای شکستهای که اتفاقاً NFTهای متصل به آنها متصل هستند، ارائه میکنند.
طرفداران استارت آپ های خاص و همچنین غولهای فناوری استدلال کردهاند که این عدم یکپارچگی به این دلیل است که Metaverse هنوز در حال ساخت است و برای تعریف معنای دقیق آن زود است. برای مثال، اینترنت در دهه1970 وجود داشت، اما همه تصوراتی که در نهایت به نظر میرسید درست نبود.
از سوی دیگر، تبلیغات(و پول) زیادی در فروش ایده «Metaverse» گردآوری شده است. فیسبوک، بهویژه، پس از حرکت اپل برای محدود کردن ردیابی آگهیها، در موقعیت آسیبپذیری قرار گرفته است. غیرممکن است که چشمانداز فیسبوک از آیندهای که در آن همه کمد لباس دیجیتالی دارند را از این واقعیت جدا کنیم که فیسبوک واقعاً میخواهد از فروش لباسهای مجازی کسب درآمد کند. اما فیسبوک تنها شرکتی نیست که از تبلیغات آن کسب سود میکند.
به طور جدی، “Metaverse” به چه معناست؟
برای کمک به درک میزان مبهم و پیچیده بودن یک اصطلاح «متافوره»، در اینجا تمرینی وجود دارد: به طور ذهنی عبارت «متافوره» را در جمله با «فضای مجازی» جایگزین کنید. نود درصد مواقع، معنی اساساً تغییر نمیکند. دلیلش این است که این اصطلاح اصولاً به هیچ نوع خاصی از دنیای فناوری اشاره نمیکند، بلکه یک تغییر گسترده(و اغلب گمانهزنی) در نحوه تعامل ما با فناوری است. و ممکن است در نهایت خود این اصطلاح نیز به همان اندازه کهنه شود، حتی با رایج شدن فناوری.
به طور کلی، فنآوریهایی که شرکتها هنگام صحبت درباره «فراتور» به آنها اشاره میکنند، میتوانند شامل واقعیت مجازی باشند – که با جهانهای مجازی پایدار مشخص میشود که به وجود خود ادامه میدهند، حتی زمانی که شما در حال بازی نیستید – و همچنین واقعیت افزوده که جنبههای دیجیتال و دیجیتال را با هم ترکیب میکند.
گفتن اینکه Fortnite «فراتوره» است، کمی شبیه این است که بگوییم Google «اینترنت» است. حتی اگر زمان زیادی را در Fortnite صرف کنید، معاشرت کنید، چیزهایی بخرید، یاد بگیرید، و بازی کنید، این لزوماً به این معنی نیست که تمام محدوده معنایی افراد و شرکتها را در بر میگیرد. همانطور که Google که بخشهایی از اینترنت را میسازد – از مراکز داده فیزیکی گرفته تا لایههای امنیتی – کل اینترنت نیست.
غولهای فناوری مانند مایکروسافت و متا روی ساخت فناوری مرتبط با تعامل با جهانهای مجازی کار میکنند، اما آنها تنها نیستند. بسیاری از شرکتهای بزرگ دیگر، از جمله Nvidia، Unity، Roblox، و حتی Snap – و همچنین انواع شرکتهای کوچکتر و استارتآپها – در حال ایجاد زیرساختهایی برای تولید دنیای مجازی بهتری هستند که بیشتر شبیه به زندگی فیزیکی ما باشد.
برای مثال، Epic تعدادی شرکت را خریداری کرده است که به ایجاد یا توزیع داراییهای دیجیتال کمک میکنند، تا حدی برای تقویت پلتفرم قدرتمند Unreal Engine 5 خود. و اگرچه Unreal ممکن است یک پلتفرم برای بازی ویدئویی باشد، اما در صنعت فیلم نیز کاربرد دارد و میتواند ایجاد تجربیات مجازی را برای هر کسی آسانتر کند.
اکنون بسیاری از شرکتها یا طرفداران در عوض به هر بازی یا پلتفرمی بهعنوان «Metaverse» یاد میکنند. با این تعاریف، هر چیزی از یک برنامه کنسرت واقعیت مجازی گرفته تا یک بازی ویدئویی بهعنوان «Metaverse» قلمداد میشود. برخی آن را فراتر میبرند و مجموعهای از متاجهانهای مختلف را «چندجهانی از فراجهانها» مینامند. یا شاید ما در یک “آیه ترکیبی” به سر میبریم. و یا اصلاً این کلمات بار معنایی دارند. کوکاکولا در کنار یک مینی بازی Fortnite، «طعم متولد شده در متاورس» را عرضه کرد. مقرراتی در کار نیست.
در این نقطه است که بیشتر بحثها در مورد آنچه متاوره به دنبال دارد متوقف میشوند. ما درک مبهمی داریم از چیزهایی که در حال حاضر وجود دارند که میتوانیم آنها را به نوعی متاوره بنامیم، اگر تعریف کلمات را به روشی صحیح درآوربم. میدانیم که کدام شرکتها روی این ایده سرمایهگذاری میکنند، اما پس از ماهها، هیچ توافقی در مورد چیستی آن وجود ندارد. متا فکر میکند شامل خانههای فرضی میشود که میتوانید همه دوستانتان را برای حضور در آن دعوت کنید. به نظر میرسد مایکروسافت در این فکر است که میتواند اتاقهای جلسه مجازی برای آموزش استخدامهای جدید یا گپ زدن با همکاران از راه دور تشکیل دهد.
زمینههای این دیدگاهها از آینده کاملاً متغیر است. در یک نقطه در طول ارائه اصلی متا در Metaverse، این شرکت سناریویی را نشان داد که در آن زن جوانی روی کاناپه خود نشسته است و در اینستاگرام میچرخد وقتی ویدئویی را میبیند که یکی از دوستانش از کنسرتی که در نیمه راه در سراسر جهان برگزار میشود، پست کرده است.
سپس ویدئو به کنسرت میرسد، جایی که زن در هولوگرام به سبک Avengers ظاهر میشود. او میتواند با دوستش که به طرز فیزیکی آنجاست تماس چشمی برقرار کند، هر دو میتوانند در کنسرت صداها را بشنوند و متن شناور بالای صحنه را ببینند. این جالب به نظر میرسد، اما واقعاً یک محصول واقعی یا حتی یک محصول احتمالی آینده را تبلیغ نمیکند، که در واقع، این خود بروز بزرگترین مشکل با “Metaverse” محسوب میشود.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت