انواع استراتژی توسعه برند
در مقاله قبلی به طور مفصل به این موضوع پرداختیم که توسعه برند چیست و چه مراحلی دارد. اما با توجه به اینکه توسعه برندی که تدوین میکنید با توجه به استراتژیهای کلی بیزنس، چشمانداز و ماموریت برند متفاوت خواهد بود به همین دلیل در این مقاله از چهره برتر به معرفی ۴ نوع از انواع استراتژی توسعه برند که کاربرد بسیاری دارند، میپردازیم.
استراتژی گسترش خطی محصولات و خدمات (Line Extension Product)
در این استراتژی، برند به گسترش خدمات و محصولات خود به صورت خطی میپردازد تا نیازهای جدی مشتریان را برطرف کند. برای مثال اپل که به صورت مداوم با ارائه محصولات جدید، خدمات خود را گسترش میدهد.
استراتژی گسترش برند (Brand Extension )
در این استراتژی برندها بعد از تثبیت برند اصلی خود یک محصول یا خدمت جدید به بازار و مشتریان خود ارائه میکند.
استراتژی برند جدید (New Brand)
زمانی که شرکت قصد داشته باشد همراستا با برند قبلی خود، برندی جدید ارائه کند از این شیوه استفاده میشود. در این روش اصولا دو برند به صورت جداگانه و مستقل از یکدیگر و در موازی هم حرکت میکنند.
استراتژی برندهای چندگانه (Multi Brand)
این استراتژی در مقابل استراتژی گسترش خطی مورد استفاده قرار میگیرد. به اینصورت که محصولات و خدمات مشابه با برندهای متفاوت به بازار عرضه میشوند.
این را هم بخوانید: نام تجاری یا برند چیست؟
چک لیست توسعه برند
اگر چه گسترش برند امر سادهای به نظر میرسد اما طبق تحقیقات ۸۳ الی ۸۴ درصد موارد با شکست مواجه خواهد شد. در ادامه چک لیستی تهیه کردیم تا در تدوین استراتژی توسعه برند از آن بهره ببرید.
ارتباط با مشتریان
اولین قدم برای موفقیت ارتباط با مشتریان است. شما برای اینکه بدانید در ذهن مشتریان چه میگذرد باید با آنها در تعامل باشید و اعتماد آنها را بدست آورید. این را درنظر بگیرید که در گسترش برند و ارائه محصول جدید همواره باید ارزش محصول قبلی را حفظ کنید. برای مثال اگر در برند تولیدی پوشاک از مواد ارگانیک استفاده میکردید در خط جدید محصولات برای مثال مواد غذایی نیز باید این ویژگی را حفظ کنید. زیرا گمراه شدن و وجود تناقض به هر دو برند شما (برند جدید و قدیمی) آسیب وارد میکند.
شما میتوانید با داشتن صفحات اختصاصی در گوگل ارتباط مستقیم و بیشتری با مشتریان خود داشته باشید.
برند فعلی خود را تخریب نکنید
با رفتارهای متناقض مشتریان خود را گیج نکنید. به تعهدات تحویل، خدمات مشتریان، کیفیت محصولات و غیره را مورد بررسی قرار دهید. به طور مثال اگر شما در برند قبلی خود یک موسسه مالی بودهاید و به سرمایهگذاری محافظهکارانه شهرت داشتهاید در برند جدید سعی کنید خیلی بیپروا عمل نکنید. حتی اگر تارگت مارکت شما جوانان باشند باعث سردرگمی مخاطبین میشود.
به معماری برند توجه کنید
اگر قصد دارید از نام برند اصلی در کنار محصول جدید استفاده کنید از معماری برند خود غافل نشوید. به این نکته فکر کنید که آیا میخواهید نام برند اصلی در کنار محصول آورده شود یا به صورت امضای برند. برای مثال بستنی میرکس میهن یا بستنی میرکس تولید شده شرکت میهن.
استفاده از نام برند اصلی در کنار محصول جدید اعتباری برای محصول جدید محسوب میشود اما ممکن است از اعتبار برند اصلی شما بکاهد.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت