0
No products in the cart.

برندینگ و برند چیست؟

دسته بندی :توسعه کسب و کار و برندینگ 7 جولای 2022 chehrehbartar 663
برندینگ

برندینگ چیست؟

برندینگ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جنبه‌های هر کسب و کار و شرکتی است. برندینگ روش‌هایی است که شما تصویر و یا جلوه‌ای از محصول، خدمت و یا شرکت خود را در ذهن و چشم مخاطبان و مشتریان خود ایجاد می‌کنید.

در بازار رقابت، رقیب‌های شما محصول یا خدماتی مشابه  محصولات و خدمات سازمان شما به مخاطبان ارائه می‌کنند، پس شما به عنوان صاحب کسب و کار یا شرکت باید بتوانید به مخاطبان خود نشان دهید و ثابت کنید سازمان شما محصولات یا خدماتی متمایز و بهترارائه می‌دهد و برای اینکه بتوان محصولی را متفاوت نشان بدهیم باید به آن هویت داد. برای بخشیدن هویت به محصول یا خدماتمان از مواردی مانند نام یا لوگو یا رنگ‌های ویژه میتوان استفاده کرد.

به فرآیند بوجود آوردن و تقویت کردن برداشت مثبت نسبت به شرکت و محصولات و یا خدمات آن شرکت در ذهن مخاطبان برندینگ می‌گویند. برندینگ یک استراتژی است که شرکت‌های مختلف آن را با هدف کمک به مردم در جهت شناسایی محصولات و سازمان خود و دادن دلیلی به آن‌ها برای انتخاب برتری محصولشان نسبت به رقبا تدوین می‌کنند. در ادامه این مقاله از شرکت چهره برتر به شرح گسترده‌تر این مفهوم می‌پردازیم.

 

برند چیست؟

به زبان ساده، برند آن چیزی است که مخاطبان درباره شما و کسب و کارتان می‌گویند. به‌ زبان دیگر برند شما به واسطه‌ی درک کلی مشتری‌ از کسب‌ و کار و خدمات شما معنا می‌شود. در واقع برند احساس و درکی است که درباره یک محصول، خدمت یا ایده فرد و یا یک سازمان یا شرکت در ذهن مصرف کنندگان و کاربران شکل می‌گیرد.

برای یک برداشت دقیق و درست از مفهوم و معنی برند می‌توان به این تعریف اشاره نمود: برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از این‌ها که با هدف ایجاد تمایز بین یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده و یا برای متمایز کردن کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات دیگر فروشندگان به کار گرفته شود.

هدف از برندینگ چیست؟

برندینگ شامل فرآیندی است که برای ایجاد آگاهی و افزایش وفاداری مشتری استفاده می­شود هدف از برندسازی استفاده از هر فرصتی است تا بگوییم چرا مردم باید یک برند یا نام تجاری را نسبت به سایر برندها ترجیح دهند و انتخاب نمایند. با برندینگ می‌توان به محصولات و خدمات سازمان در ذهن مخاطب اعتبار بخشید و آنها را به خرید محصولات یا خدمات شما تشویق کرد. از دیگر اهداف برندینگ می‌توان ایجاد ارتباط با مخاطبان سازمان از طریق محصولات و خدمات را مثال زد.

 

چرا برندینگ مهم است و باید به آن توجه کرد؟

به عنوان مدیریت یک کسب و کار باید بدانید بدون داشتن راه و روشی برای جذب مشتری کسب و کارتان روزهای سختی برای فروش و بازاریابی خواهد داشت، حتی اگر بهترین محصول یا سرویس را تولید و ارائه کنید. بنابراین می‌توان گفت بازاریابی نقش بسیار مهمی در ادامه حیات سازمان دارد. برندینگ نیزبه نوعی بازاریابی است، چرا که نه تنها کمک می‌کند کسب و کار و سازمان در ذهن مشتری بماند، بلکه در راستای  یافتن مشتریان جدید و افزایش مشتریان وفادار سازمان نیز کمک می‌کند که در افزایش فروش سازمان گامی بسیار مهم و اساسی حساب می‌شود.

همچنین برندینگ با کمک روش‌هایی ظریف و زیرکانه به مشتریان و مخاطبان ثابت می‌کند که چرا باید محصولات شما را در مقابل محصولات مشابه رقبا انتخاب کرده و برای آن  هزینه‌ای بپردازند. اعتماد و اعتبار برند جزء دارایی‌های ناملموس ولی مهم یک سازمان محسوب می‌شود و می‌تواند موفقیت هر کسب و کاری را کاملا تضمین کند.

ابزارهای برندینگ

خلق برند امر پیچیده‌ای است و نیاز به تخصص و دانش در این زمینه دارد، صاحبان کسب و کارها برای دستیابی به نتیجه مدنظر بهتر است این مسئولیت را به  افراد متخصص واگذار نمایند. افراد متخصص در زمینه برندینگ می‌دانند که برندینگ نیازمند بازارهایی خاص است و متخصصین با در اختیار داشتن این ابزارها می‌توانند فرآیند خلق یک برند را با موفقیت پشت سر بگذارند.

در کتاب  “اصول برند سازی” ۸ ابزار به شرح زیر برای خلق یک برند قوی به مدیران بازاریابی ارائه شده است:

  • تبلیغات
  • روابط عمومی
  • پیشبرد فروش
  • بازاریابی مستقیم
  • فروش شخصی
  • بسته بندی
  • رویدادها و اسپانسرینگ
  • خدمات مشتری

 

مراحل ساخت برند

همانطور که پیشتر گفته شد، ساخت و خلق برند توسط افراد متخصص در این زمینه انجام می‌شود. خلق برند مراحل و گام‌های ویژه‌ای دارد  و این مراحل را باید با دقت پشت سر گذاشت. اولین و نخستین گام در ساخت برند تشکیل تیم و انجام تحقیقات بازاریابی است. تیم بازاریابی باید رقبا و بازار و جایگاه خود و رقبا را بررسی و رصد کنند.

همچنین باید جایگاه سازمان در بازار و بازاریابی سازمان آنالیز شود. در مرحله بعدی باید به دنبال ارزشی ویژه و منحصر به فرد در سازمان و کسب و کار باشیم.

پس از اینکه تحقیقات بازاریابی انجام شد و ارزش ویژه سازمان مشخص و انتخاب شد، باید نامی مناسب که به درستی انتقال دهنده پیام برند و سازمان باشد انتخاب شود در این مرحله سعی بر این است که برند بتواند با مشتری یک رابطه ی احساسی و پایدار ایجاد کند.

گام آخر در برندینگ

باید برند را ارزیابی کرد تا بدانیم برندی که خلق کردیم تا چه اندازه در دستیابی به اهداف موفق بوده است؟ آیا برند خلق شده توانسته که ارزش‌ها و اهداف مد نظر را ایجاد و تصویری مناسب از سازمان نشان مخاطب دهد؟

برای این منظور باید به سوالات پیش رو پاسخی دقیق و جامع‌ای داده شود:

  • آیا برندینگ شما با بازار مخاطبان شما مطابقت دارد یا خیر؟
  • آیا موفق شده اید بدون تفکر زیاد به خواسته و اهداف خود برسید؟
  • آیا برند شما یکتایی و بی مانندی چیزی را که پیشنهاد می‌دهید را بیان می‌کند؟
  • آیا برند آنچه را که به آن برای جذب مخاطب قول می‌دهید، عملی می‌کند؟
  • آیا برند شما ارزش محصولاتتان را به مشتری نشان می‌دهد؟
chehrehbartar

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: