هلدینگ چهره برتر از شما دعوت می کند جهت اطلاع از روند دریافت پروانه فعالیت مشاغل
پروانه کسب چیست و برای صدور آن چه شرایط و مدارکی لازم است ؟
تاسیس هر نوع محل کسب و اشتغال به هر نوع کار فنی، مستلزم داشتن پروانه مربوط به آن است. پروانه کسب، اجازه ای است که طبق مقررات قانون نظام صنفی، به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه، به فرد مربوط برای محل مشخص یا وسیله کسب مشخص، داده می شود. پروانه اشتغال گواهی نامه مهارت انجام کار فنی است که توسط مراجع ذی صلاح ، صادر می گردد. تاسیس هر نوع محل کسب و واحد صنفی و اشتغال به هر نوع کسب و حرفه، مستلزم داشتن صلاحیت و پروانه از اتحادیه صنفی مربوط خواهد بود. در غیر این صورت فعالیت آنان ، غیرقانونی محسوب می گردد.
مرجع صدور پروانه کسب، اتحادیه های صنفی و یا دستگاههاي موضوع تبصره ذیل بند (م) ماده (30) قانون نظام صنفی می باشد.
اولويت دريافت پروانه كسب در هر يك از رشته هاي صنفي بارعايت كليه شرايط و ضوابط مربوطه به ترتيب زير مي باشد
1) بيكاران مشمول قانون بيمه بيكاري با توجه به رشته هاي تخصصي آنها.
2) افرادي كه فاقد هرگونه پروانه كسب باشند.
در این مقاله از ابتدا تا صدور پروانه کسب بررسی ، تحلیل و در اختیار شما علاقه مندان محترم قرار داده ایم.
پروانه کسب موقت
پروانه کسب موقت دارای اعتبار یکساله است و فقط یک بار صادر می گردد. هنگامی که اعتبار پروانه کسب موقت تمام شود اتحادیه به مدت 30 روز به دارنده مجوز کسب زمان می دهد، که برای اخذ پروانه کسب دائم اقدام نماید. در صورتی که شخص مورد نظر در زمان تعیین شده برای دریافت جواز کسب موقت اقدام نکند، جواز کسب وی باطل می شود.
پروانه کسب دائم
پروانه کسب دائم دارای اعتبار 5 ساله است. پس از اتمام اعتبار این نوع از مجوز کسب دارنده آن باید برای تمدید اعتبار پروانه کسب خود اقدام نماید، در غیر این صورت پروانه کسب شما باطل خواهد شد.
انواع پروانه فعالیت
پروانه فعالیت نیز در چند دسته از آن قرار میگیرند و صاحبین مشاغل، باید بدانند که انواع آن چیست و این طبقه بندی بر چه اساسی صورت می پذیرد و در نهایت بدانند که کسب و کار آنها در کدام یک از این دسته ها قرار خواهد گرفت. از انواع پروانه فعالیت می توان به پروانه فعالیت توزیعی، تولیدی، فنی و خدماتی نام برد که در ادامه به معرفی هر کدام می پردازیم.
پروانه کسب توزیعی
پروانه کسب توزیعی، برای کسب و کارهایی که اقلام مصرفی را به فروش می رسانند، صادر می شود. برای مثال اگر قصد دارید کسب و کار خود را در زمینه فروش پوشاک، یا لوازم آرایش راه اندازی کنید، باید پروانه کسب توزیعی دریافت نمایید.
پروانه کسب تولیدی
پروانه کسب تولیدی برای کسب و کارهایی که با هدف فعالیت های تولیدی و تهیه محصول شروع به کار می کنند، صادر می شود. برای مثال کسب و کارهای تولیدی شیرینی، نان، مواد پلاستیکی، فلزی یا تولیدی پوشاک و مواردی از این دست، برای شروع به کار قانونی باید پروانه کسب تولیدی دریافت کنند.
پروانه کسب فنی
پروانه کسب فنی مختص کسب و کارهایی است که با هدف تعمیر وسایل و ابزار فنی یا الکتریکی راه اندازی می شوند. لازم به ذکر است برای دریافت این جواز، باید مدرک فنی و حرفه ای مرتبط با کسب و کار مورد نظر را دریافت کنید. برای مثال مغازه های تاسیساتی، لوله کشی، مکانیکی، پروانه کسب تعمیرات ماشین لباسشویی، پروانه کسب تعمیرگاه خودرو و پروانه کسب تعمیر موبایل، در گروه پروانه کسب فنی قرار می گیرند.
شرایط گرفتن پروانه کسب برای خانم ها
یکی از قانونی که در شرایط کنونی کشور حاکم است، این که خانم ها در برخی از مشاغل به تنهایی نمی توانند اقدام به دریافت پروانه کسب کنند، متاسفانه این مشاغل بر اساس ارتباط میزان ارتباط آنها با جامعه، سختی کار، حساسیت کار، مشاغل فنی و… تعریف و انتخاب شده اند. به عنوان مثال در شغل تولید پوشاک یک خانم نمی تواند به تنهایی اقدام به دریافت مجوز نماید حتما باید یک شخص مذکر به عنوان مباشر معرفی کند. برخی از این مشاغل از جمله: املاک، رستوران، تبلیغات، فروش لوازم یدکی و…
و باید به این نکته توجه در برخی از مشاغل مردانه اصلا امکان ارائه پروانه کسب به خانم ها وجود ندارد برخی از مشاغل از جمله: آرایشگاه های مردانه، سفره خانه، تعمیرگاه خودرو، تولیدی های خاص، کارگاه طلاسازی، خدمات تاسیسات برقی ساختمان، خدمات عمرانی، مصالح ساختمانی، عمده فروشی آهن پروفیل و ضایعات و… این موارد برخی از حوزه های ممنوعه برای خانم ها هستند.
شرایط و مدارک لازم جهت تحصیل پروانه کسب
وفق ماده 6 آیین نامه صدور پروانه كسب در اتحاديه هاي صنفي ، شرايط و مدارك لازم جهت تحصيل پروانه كسب به شرح ذیل است :
1- تابعيت جمهوري اسلامي ايران و در مورد اتباع بيگانه داشتن پروانه كار معتبر از وزارت كار و امور اجتماعي و پروانه اقامت معتبر از وزارت كشور.
2- ارائه مدارك مثبته دال بر داشتن سابقه سكونت به مدت 5 سال براي متقاضيان شهرتهران.
تبصره – كميسيون هاي نظارت در ساير شهرها مي توانند باتوجه به تراكم جمعيت و تعداد واحدهاي صنفي و اوضاع جغرافياي آن شهر مدت سكونت را در صورت ضرورت تغيير دهند.رعايت سابقه سكونت براي متقاضياني كه از شهرهاي بزرگ به شهرهاي كوچك و يا همجوار شهرها مهاجرت مي نمايند الزامي نمي باشد.
3- ارائه سند مالكيت يا اجاره نامه رسمي
تبصره – در مكانها و شهرهايي كه برحسب عرف محل تنظيم اجاره نامه به صورت رسمي معمول نباشد به تشخيص كميسيون نظارت ارائه اجاره نامه عادي كفايت مي كند.
4- گواهي پايان خدمت نظام وظيفه يا معافيت دائم.
5- ارائه گواهي عدم سوء پيشينه .
6-داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن.(به استثناي متقاضياني كه سن آنها بيش از 45 سال به بالا باشد.)
7- گواهي عدم اعتياد به مواد مخدر از وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشكي.
8-گواهي لازم مبني برتجاري بودن محل كسب يا رعايت ضوابط شهرداري محل.
9-برگ سلامت و بهداشت شخصي و محل كسب از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي و آرايشي مي باشند.
10- موافقت اداره اماكن نيروي انتظامي براي مشاغل خاص بر اساس آيين نامه مربوطه.
11- مدارك لازم دال بردارا بودن صلاحيت فني براي مشاغل فني بر اساس تبصره 2 ماده 35 قانون صنفي.
12- عكس جديد 6 قطعه.
13- فتوكپي شناسنامه عكس دار دو برگ.
مراحل دریافت پروانه کسب
هر یک از متقاضیان اخذ پروانه کسب باید به سایت ایران اصناف، رشته، استان و شهر مورد نظر را انتخاب نمایند. پس از آن آئین نامه صدور پروانه کسب را مطالعه کرده و فرم مربوط به اطلاعات را تکمیل نمایند. در انتها نیز باید کد رهگیری را که از طریق سایت به آن ها ارائه می شود، حفظ و نگهداری کنند.
پس از آن که درخواست پروانه کسب متقاضیان به اتحادیه های صنفی مربوطه ارسال شود، بررسی درخواست متقاضی، اعزام بازرس و همچنین صدور استعلامات لازم انجام می شود. پس از انجام این مراحل، پروانه کسب به افراد واجد شرایط تخصیص داده خواهد شد.
همانطور که از نام پروانه کسب الکترونیکی معلوم است صدور این پروانهها در حالت الکترونیکی خواهد بود. طبق اعلام نظریه از طریق اتاق اصناف کشور، تمام پروانههای صادر شده تا به این زمان به پروانههای الکترونیکی تبدیل خواهند شد.
در این مجوزهای کسب جدید، علاوه بر اطلاعات هویتی افراد که شامل نام، کد ملی و شماره شناسنامه میشد، اطلاعات و شماره شناسه صنفی هم درج می شود. در حقیقت افراد دارنده کارت های الکترونیکی پروانه می توانند از آن بهعنوان یک سند قابل قبول و قانونی استفاده کنند.
این پروانه ها دقیقا مانند کارت های ملی افراد، دیجیتالی است و با کوچکترین تخلفی مورد شناسایی قرار می گیرند. علاوه بر تمام این موارد افراد می توانند با استفاده از پروانه کسب الکترونیکی به عنوان کارت بانکی در بیشتر دستگاه های خودپرداز استفاده کنند. دلیل وجود چنین امکاناتی به این خاطر است که صدور کارت های پروانه کسب با همکاری بانک ملی انجام گرفته است. احتمال می رود از این کارت های الکترونیکی در آینده نیز، به منظور کنترل و نظارت بر دارایی افراد استفاده شود.
با این حساب پیشنهاد می شود افرادی که هنوز برای ثبت نام پروانه کسب الکترونیکی اقدام نکردهاند فورا از طریق سایت هلدینگ چهره برتر در قسمت صدور پروانه کسب اقدام نمایید تا بعد از روند مراحل قانونی پروانه کسب مورد نظر خود را دریافت نمایند. تعرفه پروانه کسب متناسب با نوع شغل ، استان و شهر محل فعالیت متفاوت می باشد و شما در صورت قدام و پس از واریز مبلغ مورد نظر به حساب اتاق اصناف ایران، پروانه الکترونیک مخصوص به کسب و کار خود را دریافت کنند.
تمدید پروانه کسب
مطابق قانون صنفی، افراد صنفی، موظف هستند قبل از تاسیس هر نوع واحد صنفی، یا اشتغال به کسب و حرفه، نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند و هر ده سال یک بار، اقدام به تمدید پروانه کسب خود نمایند. فعالیت بدون مجوز کسب و کار، قانونی نبوده و علاوه بر جریمه، منجر به پلمپ محل کسب و تعطیلی کسب و کار بدون مجوز، خواهد شد.
متقاضیان تمدید پروانه کسب، در سایت هلدینگ چهره برتر در قسمت تمدید پروانه کسب، مراجعه نموده و پس از ورود مدارک شامل: اصل پروانه کسب قبلی، گواهی اداره امور مالیاتی، دو قطعه عکس، تاییدیه کد پستی، شماره تلفن همراه به نام صاحب پرونده و در صورت ایجاد هرگونه تغییرات، جهت تمدید پروانه کسب اقدام نمایند.
هلدینگ چهره برتر
در این مقاله مراحل گرفتن پروانه کسب و کار، شرایط و مدارک لازم و سامانه جواز کسب به تفصیل توضیح داده شد. همچنین یک راهنمای کامل در مورد مراحل ثبت نام پروانه کسب را فراهم کردیم تا در صورت تمایل به شروع یک کسب و کار مستقل، از این مطالب استفاده نمایید. هلدینگ چهره برتر، افتخار دارد در زمینه اخذ جواز کسب بهترین خدمات را به متقاضیان محترم ارائه نماید. شایان ذکر است کلیه امور اداری و حقوقی شما بزرگواران در هلدینگ چهره برتر به صورت تخصصی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می گیرد و برای این منظور می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
1- تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به هلدینگ شرکت چهره برتر می باشد و هر گونه کپی برداری از سایت پیگرد قانونی دارد.
2- این سایت توسط هلدینگ شرکت چهره برتر، طراحی, مدیریت و پشتیبانی می شود.