روش های بازاریابی | ۷ روش برای بازاریابی موفق
بازاریابی چیست؟
بازاریابی (Marketing) مفهومی گسترده و وسیعی را شامل می شود. همچنان که با گذشت زمان و پیشرفت هایی که شاهد آن هستیم بازاریابی نیز به نوبه خود رشد و گسترش چشمگیری داشته است و به همین دلیل تعریف آن قدری مشکل است. اما مطابق تعریف انجمن اساتید بازاریابی آمریکا در سال 1935 می توان بازاریابی را به معنای اجرای فعالیت هایی سودمند در حوزه کسب وکار دانست که سبب ایجاد ارتباط بین تولیدکننده و مصرف کننده شده و در نهایت سبب ترغیب مشتری برای استفاده از خدمات یا محصولات ارائه شده می شود. به عبارتی ساده تر بازاریابی به معنای شناخت نیاز های مشتریان و کمک در جهت رفع آن نیازها است که در این صورت مشتری تجربه ای خوشایند از آن کسب و کار و تولید کننده به دست آورده که در نهایت به نفع آن کسب و کار خواهد بود. البته لزومی به استفاده همزمان از تمامی شیوه های بازاریابی وجود ندارد زیرا سبب هدررفت وقت و هزینه شما می شود بنابراین شما می توانید با شناخت انواع بازاریابی، مناسب ترین استراتژی بازاریابی برای کسب و کارتان را انتخاب نمایید. در ادامه این مقاله چهره برتر به معرفی انواع روش های بازاریابی می پردازیم.
انواع روش های بازاریابی
درحال حاضر روش های متفاوتی برای انجام بازاریابی وجود دارد که بر اساس شیوه های متفاوتی دسته بندی می شوند. در ابتدا بهتر است هدف خود را از بازاریابی مشخص نمایید تا راحتتر بازاریابی مدنظر خود را پیدا کنید. ما در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.
-
بازاریابی تجربی یا حسی
همه ما وقتی وارد فروشگاهی می شویم که هوایی معطر و خنک دارد و به طرز منظم و زیبایی چیدمان شده و دارای رنگ های زیبا و جذابی است احساس لذت و اعتماد و تمایل به خرید پیدا می کنیم. در واقع در چنین مواردی از بازاریابی حسی یا تجربی استفاده شده است که از روش های نوین بازاریابی محسوب می شود. در واقع در این شیوه با به کارگیری حواس مختلف و ایجاد ارتباط با مشتری، احساس خوشایندی در او ایجاد می شود که او را به سمت خرید و استفاده از محصولات ترغیب می کند.
-
بازاریابی دهان به دهان
یکی از موثرترین شیوه های بازاریابی، بازاریابی دهان به دهان می باشد. به معنی آنکه علاقه و رضایت فرد از خدمات یا محصولات ارائه شده موجب شده که آن خدمات یا محصولات در گفتگوی روزمره شخص انعکاس یابد و فرد، اطرافیان خود را به سمت استفاده از خدمات یا محصولات موردنظر سوق دهد. در واقع اکثر افراد به تجربیات دوستان و اطرافیان خود اعتماد بیشتری نسبت به تبلیغات یک کسب و کار دارند و این اعتماد می تواند برای صاحبان کسب وکارها یک نقطه قوت تلقی شود زیرا می توان با ارائه خدمات یا محصولات با بهترین کیفیت، از این نوع بازاریابی رایگان و به شدت موثر وقدرتمند بهره برد. مشتری های یک کسب وکار بزرگترین سرمایه تبلیغاتی برای آن کسب وکار محسوب می شوند. صاحبان کسب وکارها می توانند با ایجاد یک تجربه خوب، مشتری ها را ترغیب به تبلیغ داوطلبانه کنند.
-
بازاریابی معاملاتی
در این شیوه بازاریابی که تقریبا در بین کسب و کارها رایج شده است، تدبیری برای اصل مهم فروش در کسب و کار اندیشیده شده و آن، تشویق مشتری به سمت خرید یا دریافت خدمات با مواردی از قبیل کوپن ها، برگه ها و کدهای تخفیفی، برگزاری جشنواره و … است. در این صورت شانس فروش افزایش یافته و مشتری با انگیزه بیشتری اقدام به خرید می نماید.
-
بازاریابی الکترونیکی
در پی گسترش استفاده از تکنولوژی های مدرنی مانند اینترنت ، لپ تاپ، تلفن همراه و کامپیوتر استفاده از بازاریابی های الکترونیکی برای کسب و کارها رواج یافت. امروزه بازاریابی الکترونیکی نوع مهمی از بازاریابی به شمار می رود، به طوری که به یکی از محبوب ترین شیوه های آشنایی با اطلاعات یک محصول و به طور کلی یک کسب و کار تبدیل شده است. از مزایای این شیوه می توان به شناساندن کسب و کار به تعداد قابل قبولی از افراد، تعامل دو طرفه بین فروشنده و مشتری، نیازسنجی مشتریان، دسترسی بدون محدودیت زمانی و مکانی، بازدهی بالا و… اشاره کرد. بنابراین شناخت انواع بازاریابی های الکترونیکی و استفاده از آنها برای صاحبان کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است.
- انواع بازاریابی های الکترونیکی
- سئو و طراحی سایت
از مهم ترین ، مفیدترین و پربازده ترین شیوه های بازاریابی الکترونیکی سئو سایت می باشد که مسلما پیش نیاز آن طراحی سایت خواهد بود. صاحبان کسب و کارها می توانند با داشتن سایت و انجام سئو در واقع به بهبود موتور های جستجو کمک کرده که نهایتا منجر به افزایش بازدید سایت شده و بازدهی سایت را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. البته همچنان که می تواند مفید باشد نیازمند صرف هزینه و وقت زیادی است. به سایت هایی که به تازگی راه اندازی شده اند یا نیاز به افزایش بازدید دارند، پیشنهاد می شود آدرس وب سایت خود را در صفحات پر بازدیدی مانند بانک های مشاغل که روزانه بازدید بالایی از سوی مشاغل مختلف و از مناطق مختلف کشور دارند ثبت کنند تا بدین صورت بتوان در زمان قابل قبولی به افزایش بازدید سایت کمک نمود.
-
پست الکترونیکی یا ایمیل
ایمیل از اولین شیوه های الکترونیکی بوده که بسیار سریع، راحت و کم هزینه بوده و بخش بخصوصی از مشتریان را شامل می شود و بازدهی قابل قبولی دارد.
-
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی امروزه از قدرتمندترین ابزار ارتباطی به شمار می روند و مالکان کسب و کار ها می توانند در راستای بهبود و توسعه کسب و کار خود به فعالیت در این شبکه ها بپردازند و با معرفی وب سایت خود توسط این شبکه ها در جهت بهبود بازدید سایت خود اقدام نمایند.
-
بازاریابی به وسیله ساخت ویدئوهای آموزشی
ارائه ی ویدئوهای آموزشی با اهداف آشنایی مخاطبان با خدمات و محصولات ارائه شده، حس ارزشمندی و اعتماد به مخاطب می دهد، و هرچه شما ارزش و کیفیت بالاتری برای محصول و آموزش خود قائل شوید، طبیعتا بازدید، جلب اعتماد بالاتر و در نتیجه فروش بیشتر و موفق تری خواهید داشت. در این شیوه باید خودتان را به جای مشتریان و مخاطبان محصول خود بگذارید و ببینید چه انتظاری از محصول دارید و چگونه می توانید محصول مورد نظر را بهتر بشناسید؟.
نتیجه گیری
تمامی روش های نامبرده و سایر شیوه های بازاریابی در راستای بهبود فروش و موفقیت کسب وکارهاست. بنابراین شناخت شیوه های متفاوت بازاریابی، شما را به هدف فروش و موفقیت کاری نزدیکتر می کند. همچنین با توجه به تاثیری که امروزه بازاریابی بر موفقیت کسب وکارها نهاده نمی توان نسبت به آن بی اعتنا بود. اما همانگونه که پیش از این گفته شد، استفاده از تمام راه های بازاریابی نتیجه ای جز هدر رفتن وقت و هزینه ندارد، بنابراین نکته مهم در این مورد این است که بایستی از میان انواع بازاریابی، بازاریابی مناسب حرفه و کسب وکار را یافته و در راستای آن تلاش کرد تا به موفقیت رسید.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت