آموزش بازاریابی محتوایی
بسیاری از ما این جمله معروف رو شنیدیم که محتوا پادشاه است، عصر امروز، عصر محتوا است و بازاریابی محتوا را باید به عنوان بهترین گزینه و شاید تنها گزینه برای ارتباط با مشتریان در نظر گرفت، بازاریابی محتوا میتواند در کسب و کار ما معجزه کند، به شرط اینکه راه درست بازاریابی محتوا رو بدانیم.
امکان ندارد کاربر اینترنت باشیم ولی نام بازاریابی محتوا را نشنیده باشیم، با پیشرفت دیجیتال مارکتینگ و با تغییر استراتژی کسب و کارها، بازاریابی محتوا جایگاه ویژهای در کسب و کارها پیدا کرده است.
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب و کار است، و هدف از بازاریابی محتوا، تولید و توزیع محتوای ارزشمند و جذب مخاطب جدید و حفظ مخاطبهای قبلی و در نهایت با حل مشکل مخاطب در صدد ایجاد سود برای کسب وکار است.
در بازاریابی محتوا همه چیز برای مخاطب است، باید بدانیم چه چیزی برای او ارزشمند است و چگونه میتوانیم به مخاطب کمک کنیم، باید بدانیم مخاطب دنبال چه اطلاعاتی است و بهترین پاسخ را به نیاز مخاطب بدهیم.
در بازاریابی محتوا با تولید محتوای ارزشمند، اعتماد مخاطب را جلب میکنیم و کاری میکنیم که مخاطب ما را دنبال کند و در نهایت به محصول و خدمات ما علاقه مند شود.
ست گادین نویسنده کتاب گاو بنفش که یک کارشناس حرفهای بازاریابی است، میگوید بازاریابی محتوا تمام آن چیزی است که از بازاریابی باقی مانده است. ست گادین بازاریابی محتوا را اینگونه تعریف میکند؛ بازاریابی محتوا یعنی اینکه ما با داستان سرایی و تولید محتوای مرتبط به مخاطب نشان میدهیم که چقدر با داشتن محصول ما زندگی راحتتر و بهتری خواهد داشت و همین موضوع باعث علاقه مخاطب به محصول و خدمات ما خواهد شد.
داستان نجات یک کسب و کار شکست خورده با بازاریابی محتوا؛
شرکت ساخت استخر و جکوزی آقای مارکوس شریدان با درآمد عالی در بازار در حال پیشروی بود تا اینکه سال 2008 شد، سالی که با رکود اقتصادی که پیش اومد اکثر شرکتها به مرز ورشکستگی رفتند و شرکت آقای شریدان هم جزو شرکتهایی بود که در حال ورشکستگی بود، اوضاع شرکت به حدی بود که سفارشات به مرز صفر نزدیک شده بود و شرکت در بدترین شرایط ممکن قرار داشت ، مارکوس تصمیم گرفت هزینههای تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون رو کاهش دهد و راهی کم هزینهتر برای بازاریابی پیدا کند.
با تحقیق در اینترنت با بازاریابی محتوا آشنا شد و تصمیم گرفت یک وبسایت راهاندازی کند، و شروع به نوشتن کرد، موضوع مطالب او کمی با سایرین تفاوت داشت، رویکرد موضوعی آقای شریدان به این صورت بود که هر سوالی که مشتریان در طول سالهای فعالیتش ازش پرسیده بودن رو در قالب محتوای سایت آماده میکرد و به آن پاسخ میداد،مطالبی که همه چیز به صورت شفاف توضیح داده شده بود و نتیجه آن جلب اعتماد مخاطبان بود، مخاطبانی که کارهای خود را با اطمینان به شرکت آقای شریدان میسپردند، کسب وکار آقای شریدان از سقوط حتمی نجات پیدا کرد و بعد از چند سال تبدیل به بزرگترین شرکت در زمینه استخر و جکوزی شد، این کار با تولید محتوای خوب اتفاق افتاد.
این را هم بخوانید :
دیجیتال مارکتینگ و راهنمای استفاده از آن برای کسب و کارهای کوچک
روش های بازاریابی محتوا:
وبلاگ نویسی: اکثر کمپانیهای مطرح دنیا دارای وبلاگ هستند و این کسب و کارها به کمک وبلاگ توانسته اند به بازاریابی محتوا بپردازند و موفقیتهای بسیاری از این طریق بدست آوردهاند.
معرفی تخصصی محصولات:
یکی دیگر از روش های بازاریابی محتوا، معرفی محصولات خاص در صفحات است، در این روش باید مزایا و معایب محصول به صورت کامل گفته شود، تا مخاطب با اطمینان بیشتری برای خرید کالای موردنیاز خود اقدام کند، زمانی که یک کسب و کار بتواند اعتماد مشتری رو جلب کند توانسته نیمی از مسیر موفقیت رو طی کند.
معرفی و ارائه گزارش از خدمات برندهای مختلف:
گزارش نویسی در مورد هر موضوعی یکی دیگر از روشهای بازاریابی محتوا است، نوشتن مطالبی در نقد محصولات و موارد دیگر روش جدیدی نیست اما بسیار کاربردی است.
این را هم بخوانید :
مصاحبه با افراد مشهور:
یکی دیگر از روشهای بازاریابی محتوا، مصاحبه با افراد مشهور است، بازاریابی محتوا از این طریق باعث ایجاد داستان سرایی میشود و در نهایت اعتماد و اطمینان بیشتر مشتری را در پی خواهد داشت.
بازاریابی محتوا به روش ویدیو:
با گسترش فضای مجازی ضرورت ساخت ویدیو نقش پررنگی به خودش گرفته، درسته که ساخت ویدیو کاری زمانبر و پر هزینه است نسبت به محتوای نوشتاری، ولی تاثیری که ویدیو در عصر حاضر دارد قابل قیاس با محتوای نوشتاری نیست.
سخن پایانی:
همونطور که میبینیم تاثیر اینترنت و فضای مجازی روی یک روند صعودی است و قدرتش از تلویزیون هم بالاتر رفته و این به ما تلنگری میزند که هر چه سریعتر باید کسب و کارمان را شیفت کنیم به سمت این فضا و در این فضا بازاریابی محتوا میتواند با هزینه کمتر کسب و کار ما را متحول کند.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت